Zoeken...

Nederlands

English

Login exposanten

9-10 september 2026

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

2025

Programma

2025

Sprekers

2025

Premium tickets

Beursmagazine 2025

New

Over vorige edities

Recap

2024

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

Data Expo Connect app

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

3-delige video serie

De Dataloog

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

Interview: "Waarom datagedreven werken vaak mislukt"

Louis de Roo | e-mergo

Interview: "In de beperking toont zich de meester"

Frans Feldberg | Vrije Universiteit Amsterdam

Contact Exposant worden?
9-10 september 2026 | Jaarbeurs Utrecht Exposant worden? Voor bezoekers

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

2025

Programma

2025

Sprekers

2025

Premium tickets

Beursmagazine 2025

New

Over vorige edities

Recap

2024

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

Data Expo Connect app

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

3-delige video serie

De Dataloog

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

Interview: "Waarom datagedreven werken vaak mislukt"

Louis de Roo | e-mergo

Interview: "In de beperking toont zich de meester"

Frans Feldberg | Vrije Universiteit Amsterdam

Contact

Nederlands

Selecteer taal

English

Login exposanten

Exposant worden?
AI & Innovatie

2 minuten lezen

“Als je jezelf laat zien en je verhaal deelt, gaan deuren vanzelf open”

Op dag twee van Data Expo staat Femke Cornelissen op het podium. Chief Copilot, Microsoft MVP én founder van communities als Dutch Women in Tech. En dat zonder klassieke achtergrond in de IT. Haar verhaal deelt ze dagelijks online, maar vandaag ook live in de Jaarbeurs in Utrecht.

“Als je jezelf laat zien en je verhaal deelt, gaan deuren vanzelf open”" height="56.5%" width="960" type="cover" height-mobile="66%" video="https://5688345.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/5688345/Data%20Expo/Blogs/DE25-blog-header-explainableAI.jpg" mute >

Ze begint openhartig: “Best spannend. Ik geef vaak presentaties en demo’s over Copilot, maar nu gaat het over mij. Dat is ingewikkeld en awkward.” Haar kwetsbaarheid zet de toon voor een sessie vol persoonlijke inzichten over lef, zichtbaarheid en de kracht van samen. KWF financiert jaarlijks honderden onderzoeksprojecten en het aantal projecten waarin AI wordt ingezet groeit snel. Een greep uit aantal onderzoeken:

Zichtbaar zijn
Femke begon haar loopbaan als fotografe. Toen ze de overstap maakte naar IT, zonder diploma of opleiding in de sector, vroeg ze zich af: hoe vind je je plek in een wereld waar iedereen slimmer lijkt dan jij? Haar antwoord: personal branding. “Je hoeft niet perfect in het plaatje te passen. Wat veel belangrijker is, is lef hebben, weten waar je naartoe wilt, stappen zetten en zichtbaar zijn.”

Zichtbaar zijn betekent anderen meenemen in jouw verhaal. Dat deed ze al als fotografe. In Dubai, waar alles mogelijk leek als je maar durfde. En in New York, waar ze te midden van felle concurrentie moest opvallen. Door consequent te laten zien wat ze deed en waar ze heen wilde, kwamen kansen op haar pad. Haar les: “Wacht niet tot iemand je toestemming geeft. Zet zelf de stap naar voren. Claim jouw plek als expert.

Vertel je verhaal 
Personal branding is geen marketing hype, het is pure strategie. Het kost tijd om een publiek op te bouwen. Maar door consistent je verhaal te delen, creëer je een visibility flywheel — en levert het partnerships, volgers, leads of nieuwe kansen op. Niet alleen voor jou. Een verhaal heeft acht keer meer bereik wanneer het wordt verteld door een medewerker. Als jij zichtbaar bent, lift de hele organisatie mee.

Dus, hoe begin je? Femke’s tip: “Kies een specifiek onderwerp, jouw eigen niche. Creëer content die bij jou past, zonder direct iets terug te verwachten. Vind de balans tussen persoonlijke verhalen en business content. Zo bouw je een netwerk op, win je vertrouwen en word je stap voor stap een autoriteit.”

quote Hoe meer jij je verhaal doet, hoe meer mensen in dat verhaal willen passen.” 

DE25_Femke_afbeelding 1Gebruik AI 
Voor Femke staat het gebruik van AI voor versnelling. Het helpt haar om betere content te maken, meetings samen te vatten, inzichten te verwerken, maar ook onderzoek te doen naar waar haar doelgroep behoefte aan heeft. “AI geeft mij bijvoorbeeld een eerste versie van een blog die voor 80% goed is, de rest maak ik zelf af. Deel geen 100% AI-content, dat leest niemand. Gebruik het om sneller en slimmer te kunnen werken.”

De kracht van communities 
Onderzoek laat zien dat mensen sneller nieuwe technologie adopteren als ze samenwerken in sterke communities. Leren van elkaar, vragen stellen in een veilige omgeving en experimenteren: dat is de kracht van vermenigvuldigen. “Zet zelf een community op of sluit je aan. Je hoeft het niet alleen te doen. Loop mee met iemand, werk samen aan een publicatie of organiseer een evenement. Zo vergroot je razendsnel je netwerk.”

De leukste job op aarde!
Voor Femke draait alles om deze drie pijlers: personal branding, AI en community. Zichtbaarheid levert kansen op, AI versnelt, en communities zorgen voor vermenigvuldiging. Samen vormen ze een combinatie waarmee je niet alleen je eigen carrière versterkt, maar ook je organisatie en de mensen om je heen. “Door zichtbaar te zijn, maak ik impact. Voor mijn eigen rol, mijn werkgever en mijn communities. En daarmee kan ik nu zeggen dat ik de leukste job op aarde heb!”

Waar zit jouw kracht?
Femke’s advies is duidelijk: “Ga niet stil zitten. Kies een niche die bij jou past, deel je expertise en positioneer je persoonlijke brand. Sluit je aan bij communities, werk samen en vertel je verhaal. Zo ontstaan kansen, verbindingen en groei. Voor jezelf én voor anderen. Durf zichtbaar te zijn, stappen te zetten en claim jouw plek in tech!” 

kronkel

Hongerig naar meer data gerelateerde content? Schrijf je in!

 

september 18, 2025

Sianie van Kouwen

Specializing in communications, I create clear, engaging content that resonates with both internal teams and external audiences. As a bilingual native, translation and localization come naturally to me. I have successfully — and with great enjoyment —helped global brands maintain an authentic and strong message across languages, and markets. My work is defined by attention to detail. Whether shaping a communication strategy, refining tone, or embracing my inner grammar enthusiast, I never compromise on quality. Ultimately, my goal is to create content that matters. Let's simplify where necessary, add an extra spark where it counts, and always look for ways to maximize the value and impact of each piece!

Terug naar alle artikelen