Zoeken...

Nederlands

English

Login exposanten

9-10 september 2026

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

2025

Programma

2025

Sprekers

2025

Premium tickets

Beursmagazine 2025

Over vorige edities

Recap 2025

Recap 2024

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

Data Expo Connect app

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Blijf op de hoogte

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

3-delige video serie

De Dataloog

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

Interview: "Waarom datagedreven werken vaak mislukt"

Louis de Roo | e-mergo

Interview: "In de beperking toont zich de meester"

Frans Feldberg | Vrije Universiteit Amsterdam

Contact Exposant worden?
9-10 september 2026 | Jaarbeurs Utrecht Exposant worden? Voor bezoekers

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

2025

Programma

2025

Sprekers

2025

Premium tickets

Beursmagazine 2025

Over vorige edities

Recap 2025

Recap 2024

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

Data Expo Connect app

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Blijf op de hoogte

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

3-delige video serie

De Dataloog

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

Interview: "Waarom datagedreven werken vaak mislukt"

Louis de Roo | e-mergo

Interview: "In de beperking toont zich de meester"

Frans Feldberg | Vrije Universiteit Amsterdam

Contact

Nederlands

Selecteer taal

English

Login exposanten

Exposant worden?
AI & Innovatie Data Governance Data Management

2 minuten lezen

Democratisering van AI: geniaal of digitale atoombom

Wat is de overeenkomst tussen een atoombom en AI? De ontwikkeling van beiden heeft een enorme impact op de veiligheid van onze maatschappij.

Democratisering van AI: geniaal of digitale atoombom" height="56.5%" width="960" type="cover" height-mobile="66%" video="https://5688345.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/5688345/Data%20Expo/Blogs/DE25-blog-header-explainableAI.jpg" mute >

Daarom haalde Sam Altman, de CEO van OpenAI, het Manhattan Project – de codenaam voor de atoombomontwikkeling tijdens de Tweede Wereldoorlog – aan om zijn gevoel te beschrijven bij de ontwikkeling van GPT-5. Hij was niet de enige. Ook investeerder Warren Buffett en Christopher Nolan, de regisseur van de film Oppenheimer, legden de link tussen de race naar intelligente AI en het Manhattan Project. 

Het grote verschil tussen de twee ontwikkelingen is dat alle toepassingen van kernsplijting ver weg buiten ons gezichtsveld gebeuren, terwijl heel veel AI-toepassingen ons dagelijks leven binnen zijn geslopen met kansen en bedreigingen. Dat zorgt bij mensen voor dilemma’s over het wel of niet toepassen van AI op het werk of thuis. Uit een recent onderzoek van Lucid Software blijkt dat 41 procent van de medewerkers in Nederlandse organisaties zich niet comfortabel voelt bij het werken met AI als virtuele collega. Tegelijk erkent 69 procent dat de inzet van AI-tools de productiviteit verhoogt. Zorgen over privacy en de bescherming van data zijn belangrijke argumenten om voorzichtig met AI om te gaan op de werkvloer. Ook vertrouwt een kwart van de ondervraagden de output van AI niet. De onzekerheid wordt verder aangewakkerd door het ontbreken van richtlijnen voor het gebruik van AI en beleid op het gebied van ethiek.

Meer training is essentieel
Er is dus duidelijk een grote behoefte aan meer training om de AI-geletterdheid van mensen te verbeteren. Gelukkig wordt AI steeds meer geïntegreerd in het onderwijs, van de basisschool tot het hoger onderwijs. Door op jonge leeftijd al te kunnen experimenteren met AI-toepassingen en vertrouwd te raken met de risico’s van AI, groeien er in ieder geval generaties op die leren balanceren op de scheidslijn tussen kansen en gevaren van AI. 
Ondertussen komen er ook steeds meer gebruiksvriendelijke AI-tools beschikbaar, waardoor ook niet-technische gebruikers AI kunnen benutten voor hun eigen doeleinden. Voor het gebruik is geen diepgaande technische kennis nodig. Zo krijgen individuen en kleine bedrijven de mogelijkheid om AI toe te passen in hun werkprocessen. 

Deze bewegingen vallen binnen een trend die ook wel omschreven staat als Democratisering van AI. Het doel is om de technologie en de tools toegankelijker te maken voor een breder publiek, weg van de exclusieve toegang door specialisten. Gelukkig heeft zich niet zo’n democratiseringstrend voltrokken bij de ontwikkeling en toepassing van nucleaire technologie. De wereld had er dan waarschijnlijk héél anders uitgezien – ik hoef alleen maar te denken aan hoe het vuurwerk bij voetbalwedstrijden compleet uit de hand is gelopen. 

kronkel

Hongerig naar meer data gerelateerde content? Schrijf je in!

 

december 16, 2025

Thijs Doorenbosch

Elke organisatie barst van de kennis en is uniek door de eigen cultuur en interessante mensen. Dat geldt voor kennisinstellingen, gevestigde bedrijven, startups en scale-ups. Mijn ervaring is dat die mooie aspecten van de organisatie vaak vooral gezien worden binnen eigen teams of afdelingen en door een kleine groep klanten en andere betrokkenen. Maar hoe zorg je dat ook de wereld daarbuiten er enthousiast van wordt? Publicaties in de vorm van interviews, achtergrondartikelen of blogs scheppen vertrouwen in de organisatie bij externen en laten zien waar de expertise te vinden is. Intern creëren zulke publicaties een hechter ‘familiegevoel’ en trots op de eigen organisatie. Dit soort interessante verhalen vertellen aan een groter publiek – intern of extern – is al meer dan 30 jaar mijn passie.

Terug naar alle artikelen