Zoeken...

Nederlands

English

Login exposanten

10-11 september 2025

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

Programma

New

Sprekers

Premium tickets

Beursmagazine

New

Over vorige edities

Recap

2024

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

Data Expo Connect app

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Stand reserveren

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

3-delige video serie

De Dataloog

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

Interview: "Waarom datagedreven werken vaak mislukt"

Louis de Roo | e-mergo

Interview: "In de beperking toont zich de meester"

Frans Feldberg | Vrije Universiteit Amsterdam

Contact Gratis ticket
10-11 september 2025 | Jaarbeurs Utrecht Gratis ticket Voor bezoekers

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

Programma

New

Sprekers

Premium tickets

Beursmagazine

New

Over vorige edities

Recap

2024

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

Data Expo Connect app

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Stand reserveren

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

3-delige video serie

De Dataloog

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

Interview: "Waarom datagedreven werken vaak mislukt"

Louis de Roo | e-mergo

Interview: "In de beperking toont zich de meester"

Frans Feldberg | Vrije Universiteit Amsterdam

Contact

Nederlands

Selecteer taal

English

Login exposanten

Gratis ticket
AI & Innovatie Data

3 minuten lezen

Diepgaande duik in de wereld van AI-agenten

Kunstmatige intelligentie (AI)-agenten revolutioneren de manier waarop we met technologie omgaan. Deze intelligente systemen hebben het opmerkelijke vermogen om hun omgeving waar te nemen, erover te redeneren en – belangrijker nog – actie te ondernemen om specifieke doelen te bereiken.

Diepgaande duik in de wereld van AI-agenten" height="56.5%" width="960" type="cover" height-mobile="66%" video="https://5688345.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/5688345/Data%20Expo/Blogs/Infographic-Data-Analytics-Hero-image-Altair.png" mute >

Branded content

Altair


Het spectrum van AI-agenten is enorm en omvat een scala aan complexiteiten, functionaliteiten en niveaus van autonomie. Inzicht in de nuances van verschillende AI-agenten is cruciaal om hun volledige potentieel te benutten.

Soorten AI-agenten

AI-agenten kunnen grofweg worden gecategoriseerd op basis van hun complexiteit en autonomie. Van eenvoudige regelgebaseerde systemen tot geavanceerde autonome agenten, elk type biedt zijn eigen voordelen en toepassingen.

  • Reactieve agenten zijn eenvoudig - bijna mechanisch in de manier waarop ze werken. Denk aan een thermostaat; deze regelt (meestal) de verwarming en airconditioning in een gebouw op basis van één gegevenspunt: de luchttemperatuur. Reactive agents gebruiken regels, die vooraf moeten worden gedefinieerd door het ontwikkelteam, om te reageren op de gegevens die ze te zien krijgen. Ze reageren onmiddellijk op bepaalde omstandigheden en onthouden geen eerdere acties of resultaten. Ze zijn perfect voor veel scenario's, maar zijn niet bruikbaar als de omstandigheden fundamenteel veranderen. Reactive agents worden bijvoorbeeld veel gebruikt in de productiesector, waar systemen herhaaldelijk dezelfde of vergelijkbare taken moeten uitvoeren. Ze zijn ook nuttig in veel gebruikssituaties van financiële diensten; bijvoorbeeld het activeren van een fraudewaarschuwing wanneer een debetkaarttransactie een vooraf ingestelde drempel overschrijdt.

  • Deliberatieve agenten ( ook wel doelgerichte agenten genoemd) zijn iets complexer. Ze nemen beslissingen ondersteund door redeneerprocessen die gebaseerd zijn op digitale modellen van hun omgeving. Ze kunnen de voor- en nadelen op lange termijn van verschillende keuzes beoordelen voordat ze handelen. Deliberatieve agenten worden gebruikt in toepassingen zoals robotica waar mobiele eenheden door een veranderende omgeving moeten bewegen en onverwachte uitdagingen het hoofd moeten bieden. Een automatische piloot van een vliegtuig moet bijvoorbeeld de vector, snelheid en/of hoogte kunnen veranderen als reactie op veranderingen in windsnelheid en andere factoren.

  • Hybride agenten bouwen voort op de mogelijkheden van deliberatieve agenten door enkele kenmerken van reactieve agenten te integreren. Ze zijn supersnel terwijl ze ook rekening houden met problemen die zich op langere tijdshorizonten kunnen voordoen. Hybride agenten zijn zeer efficiënt en flexibel; ze zijn vooral nuttig in slimme apparaten die eenvoudige taken kunnen uitvoeren zoals je vertellen hoe de aandelenmarkt het vandaag doet, samen met meer ingewikkelde taken zoals je eraan herinneren om op een bepaald tijdstip medicijnen in te nemen of de instelling van de airconditioning te veranderen als een gebouw leeg is.

  • Lerende agenten gaan veel verder en kunnen nieuw gedrag aanleren op basis van gegevens uit hun omgeving in het verleden. AI-algoritmen, waaronder versterkings- en supervisieleermodellen, stellen lerende agenten in staat om patronen te herkennen en voorspellingen te doen; ze gebruiken die informatie automatisch om hun reacties te verfijnen. Lerende agenten kunnen zich aanpassen aan veranderende omstandigheden en zijn geschikt voor situaties waarin regelmatig nieuwe en mogelijk onverwachte gegevens verschijnen. Recommendation engines voor film-apps maken meestal gebruik van learning agents, net als geprogrammeerde handelssystemen die door effectenhuizen worden gebruikt om bepaalde activiteiten te automatiseren.



AI-Agents-Blog-2nd-image-Data-Expo-2025

  • Autonome agents werken zelfstandig en hebben geen (al te veel) toezicht nodig van menselijke operators. Ze kunnen de huidige omstandigheden inventariseren en op basis van hun geprogrammeerde doelstellingen de optimale manier bepalen om verder te gaan. Fabrieksrobots die afgewerkte onderdelen van een productieruimte naar de expeditie brengen, maken vaak gebruik van autonome agenten.

  • Sociale agenten krijgen tegenwoordig veel aandacht vanwege de manieren waarop ze met mensen kunnen interageren. Ze kunnen de emoties afleiden die iemand voelt en nadrukkelijke reacties genereren en op mensen lijkende interacties hebben. Denk maar aan de beroemde Turingtest. Ze maken gebruik van technologie voor natuurlijke taalverwerking (NLP) en grote taalmodellen (LLM's) om input te verwerken en output te genereren die gewone mensen kunnen begrijpen. Social agents kunnen, mits goed geïmplementeerd, zeer nuttig zijn bij het bouwen van effectieve chatbots voor klantenservice.

Het kiezen van het beste type AI-agent op basis van de taak die moet worden uitgevoerd, is cruciaal voor een succesvolle gebruikersacceptatie en vertrouwen. Het is duidelijk dat niemand blij zal zijn met een implementatie van een magazijnrobot die alleen eenvoudige reactieve agents gebruikt. De uitdagingen zijn te complex. Ook het bouwen van een autonome agent voor het afhandelen van een relatief eenvoudig level-setting probleem is overkill; het zal te veel tijd kosten om te bouwen, testen en implementeren en zal niet aantoonbaar beter presteren dan iets veel eenvoudigers.

AI-agents, die op de juiste manier worden benaderd, kunnen de operationele efficiëntie verbeteren, routinetaken stroomlijnen en automatiseren, verbeterde besluitvorming binnen de organisatie ondersteunen, interacties van gebruikers (en klanten) met de gegevens en systemen van de organisatie personaliseren, de beveiliging verbeteren en bedrijven aanzienlijke concurrentievoordelen bieden.

Klik voor meer informatie: altair.com/ai-agents.
kronkel

Hongerig naar meer data gerelateerde content? Schrijf je in!

Deze blogpost is een bijdrage van Altair, wereldleider in computationele intelligentie, voor de lezers van Data Expo. U kunt meer inspiratie opdoen op altair.com/knowledge-graphs of bezoek Altair tijdens Data Expo op stand #21.

september 8, 2025

Data Expo

Data Expo is hét platform voor data-professionals in Nederland. Met jaarlijks duizenden bezoekers brengt Data Expo de nieuwste trends, tools en toepassingen samen op het gebied van data-analyse, AI en digitalisering. Naast de beurs deelt Data Expo via blogs en artikelen kennis en inspiratie om organisaties te helpen meer waarde uit data te halen.

Terug naar alle artikelen