Zoeken...

Nederlands

English

Login exposanten

9-10 september 2026

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

2025

Programma

2025

Sprekers

2025

Premium tickets

Beursmagazine 2025

Over vorige edities

Recap 2025

Recap 2024

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

Data Expo Connect app

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Blijf op de hoogte

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

3-delige video serie

De Dataloog

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

Interview: "Waarom datagedreven werken vaak mislukt"

Louis de Roo | e-mergo

Interview: "In de beperking toont zich de meester"

Frans Feldberg | Vrije Universiteit Amsterdam

Contact Exposant worden?
9-10 september 2026 | Jaarbeurs Utrecht Exposant worden? Voor bezoekers

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

2025

Programma

2025

Sprekers

2025

Premium tickets

Beursmagazine 2025

Over vorige edities

Recap 2025

Recap 2024

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

Data Expo Connect app

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Blijf op de hoogte

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

3-delige video serie

De Dataloog

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

Interview: "Waarom datagedreven werken vaak mislukt"

Louis de Roo | e-mergo

Interview: "In de beperking toont zich de meester"

Frans Feldberg | Vrije Universiteit Amsterdam

Contact

Nederlands

Selecteer taal

English

Login exposanten

Exposant worden?
AI & Innovatie Data Governance Data Management

1 minuut lezen

Duik in je dark data

Na mijn laatste verhuizing is er een stapel dozen in de opslag terecht gekomen met voorwerpen die ik niet direct nodig had. Ik weet dat de dozen daar staan, maar heb geen idee meer wat erin zit. Toch bewaar ik ze, omdat ik blijf denken dat er waardevolle spullen in zitten. Zo gaat het ook in de digitale wereld. Misschien is de digitale verzamelwoede bij mensen zelfs nog wel erger. Een gebrek aan kastruimte is in de fysieke wereld een reden om toch periodiek op te ruimen, maar de digitale opslagmogelijkheden zijn onbeperkt en de kosten daarvoor gering.

Duik in je dark data" height="56.5%" width="960" type="cover" height-mobile="66%" video="https://5688345.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/5688345/Data%20Expo/Blogs/DE25-blog-header-explainableAI.jpg" mute >

Organisaties zijn net mensen als het gaat om verzamelen. Bewust of onbewust worden heel veel data bewaard. Steeds meer toepassingen en apparatuur creëren bergen aan logdata die ergens worden weggeschreven. Volgens Statistica werd vorig jaar wereldwijd 149 zettabyte aan data opgeslagen. Zo’n 65 procent daarvan wordt na opslag nooit meer gebruikt. Dark data worden die vergeten gegevens genoemd. Bij organisaties gaat het bijvoorbeeld om data uit productieprocessen, bedrijfskennis in documentatie of financiële gegevens. 

AI schiet te hulp
Net zoals het doorspitten van mijn verhuisdozen een tijdrovend klusje is waar ik om allerlei redenen liever niet aan begin, zo was het analyseren van dark data jarenlang ingewikkeld en kostbaar. De businesscase om het te doen ontbrak omdat niet duidelijk was welke nieuwe waarde uit zo’n proces kon komen. Nu is er echter AI die dat klusje in de digitale wereld een stuk eenvoudiger kan maken. Met getrainde Large Language Models (LLM’s) en natuurlijke-taalverwerking kunnen in korte tijd petabytes aan data worden doorzocht op zoek naar waardevolle bedrijfsinzichten. 

Datamanagement verlaagt risico’s
Daarbij is het wel belangrijk te onderzoeken of de gegevens die geanalyseerd gaan worden, betrouwbaar zijn. Er zijn echter tegenwoordig goede datamanagementplatformen die zorgen dat het beleid dat het management in datagovernance vastlegt, ook wordt toegepast. 
Dark data bieden namelijk niet alleen een kans, maar vormen ook een risico. Ongecategoriseerde data verhogen de kans op overtreding van wet- en regelgeving, bijvoorbeeld als het gaat om privacybescherming. Ook vanuit maatschappelijk oogpunt is het belangrijk aandacht te geven aan dark data. De opslag van enorme hoeveelheden ongebruikte gegevens verhoogt immers de CO2-voetafdruk van organisaties. Inventarisatie van dark data is dus niet alleen een kwestie van beheer, maar een strategische factor voor verantwoord IT-beleid. 

Met die ogen ga ik toch ook zelf eens in mijn opslag kijken. Wellicht krijg ik nieuwe inzichten bij het doorspitten van mijn historie, opgeslagen in fysieke voorwerpen of digitale kruimelspoor. Wellicht tref ik nog een compromitterende of juist inspirerende briefwisseling aan. En anders gaat een flinke opruiming vast zorgen voor een kostenbesparing bij mijn volgende verhuizing, want die komt er alweer aan. 

kronkel

Hongerig naar meer data gerelateerde content? Schrijf je in!

 

november 17, 2025

Thijs Doorenbosch

Elke organisatie barst van de kennis en is uniek door de eigen cultuur en interessante mensen. Dat geldt voor kennisinstellingen, gevestigde bedrijven, startups en scale-ups. Mijn ervaring is dat die mooie aspecten van de organisatie vaak vooral gezien worden binnen eigen teams of afdelingen en door een kleine groep klanten en andere betrokkenen. Maar hoe zorg je dat ook de wereld daarbuiten er enthousiast van wordt? Publicaties in de vorm van interviews, achtergrondartikelen of blogs scheppen vertrouwen in de organisatie bij externen en laten zien waar de expertise te vinden is. Intern creëren zulke publicaties een hechter ‘familiegevoel’ en trots op de eigen organisatie. Dit soort interessante verhalen vertellen aan een groter publiek – intern of extern – is al meer dan 30 jaar mijn passie.

Terug naar alle artikelen