Zoeken...

Nederlands

English

Login exposanten

9-10 september 2026

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

2025

Programma

2025

Sprekers

2025

Premium tickets

Beursmagazine 2025

New

Over vorige edities

Recap

2024

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

Data Expo Connect app

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

3-delige video serie

De Dataloog

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

Interview: "Waarom datagedreven werken vaak mislukt"

Louis de Roo | e-mergo

Interview: "In de beperking toont zich de meester"

Frans Feldberg | Vrije Universiteit Amsterdam

Contact Exposant worden?
9-10 september 2026 | Jaarbeurs Utrecht Exposant worden? Voor bezoekers

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

2025

Programma

2025

Sprekers

2025

Premium tickets

Beursmagazine 2025

New

Over vorige edities

Recap

2024

Praktische informatie

Plattegrond

2025

Locatie & Openingstijden

Data Expo Connect app

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

3-delige video serie

De Dataloog

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

Interview: "Waarom datagedreven werken vaak mislukt"

Louis de Roo | e-mergo

Interview: "In de beperking toont zich de meester"

Frans Feldberg | Vrije Universiteit Amsterdam

Contact

Nederlands

Selecteer taal

English

Login exposanten

Exposant worden?
AI & Innovatie

2 minuten lezen

Hyperpersonalisatie of hyperhype?

In mijn vorige blog toonde ik me geen fan van gepersonaliseerde advertenties op internet. Toch realiseer ik me dat ik personalisatie ook wel kan waarderen. Wanneer ik mijn boodschappen doe, vind ik het best fijn dat de app van de betreffende supermarkt me attendeert op de aanbiedingen van producten die ik eerder kocht. Hyperpersonalisatie, zoals deze trend heet, is niet langer een luxe, maar vanaf dit jaar een standaardverwachting van consumenten, lees ik in marketingliteratuur.

Hyperpersonalisatie of hyperhype?" height="56.5%" width="960" type="cover" height-mobile="66%" video="https://5688345.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/5688345/Data%20Expo/Blogs/DE25-blog-header-explainableAI.jpg" mute >

 

Hyperpersonalisatie gaat verder dan personalisatie, zoals de term al aangeeft. Consumenten worden niet meer ingedeeld in doelgroepen op basis van gedrag en voorkeuren, maar benaderd als individu. De inzet van AI en klantgegevens speelt een cruciale rol.

Door klantgegevens in de winkel onmiddellijk te verwerken, kan AI zelfs real-time voorspellingen maken en een aanbod doen waar de klant zelf misschien nog niet eens aan heeft gedacht. Het grote verschil met segmentatie in doelgroepen is dat hyperpersonalisatie echt inspeelt op de voorkeuren van individuele klanten. Daarmee is de kans veel groter dat het aanbod in de smaak valt en de loyaliteit van de klant toeneemt. De winkel begrijpt waar je naar op zoek bent. 

Hyperpersonalisatie in de zorg
Deze toepassing van AI is duidelijk al opgepikt door het bedrijfsleven. Uit de marktanalyses van toonaangevende bureaus als Gartner, McKinsey en Piwik Pro blijkt dat bedrijven, ondanks dalende marketingbudgetten, een groeiend deel daarvan steken in analytics, AI en hyperpersonalisatie. Niet alleen retailers, maar ook de financiële dienstverleners en zelfs organisaties in de gezondheidszorg kijken naar de inzet van hyperpersonalisatie. Denk daarbij aan gezondheidscoaches zoals Welli, de AI-coach van de populaire gewichtsverliesapp Noom. Die beantwoordt real-time vragen en geeft advies op basis van je persoonlijke omstandigheden. 

Een goed advies is altijd het overwegen waard. Dan moet je er als consument wel vanuit kunnen gaan dat het klopt. Daar zitten nog best wat uitdagingen in de technologie en de organisaties die ze toepassen. Bij real-time adviezen waarbij wellicht verschillende AI-agents autonoom samenwerken om data uit verschillende bronnen te halen, is er dus geen mens meer ‘in the loop’ om een controle uit te voeren. De data waarmee de AI aan de slag gaat, moet dus uiterst betrouwbaar zijn en geen privacyregels schenden. Bij het ontwerp van de agents die achter hyperpersonalisatie zitten, moeten dus stevige vangrails (guardrails in jargon) worden aangebracht om te voorkomen dat de AI op eigen houtje data uit ongecontroleerde bronnen gaat gebruiken. Het zijn allemaal onderwerpen die het management in een solide datagovernance-beleid moet vastleggen met periodieke controles op de naleving ervan. 

Attentiewaarde vs opdringerigheid
Hyperpersonalisatie is meer dan een nieuwe marketinghype en maakt een goede kans om de manier waarop organisaties klanten benaderen, blijvend te veranderen. Hoe succesvol zij daarin zijn, hangt af van hoe organisaties omgaan met een aantal gevoelige punten. Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat hun privacy gewaarborgd is en dat hun persoonlijke gegevens in veilige handen zijn. Ook moet er een goede balans zijn tussen attentiewaarde en opdringerigheid van de adviezen. En de suggesties moeten vanzelfsprekend relevant zijn. Dat lukt alleen met de inzet van betrouwbare AI-modellen. Zo lukt het organisaties om afscheid te nemen van de ‘ouderwetse’ gepersonaliseerde advertenties, waarin ik spullen aangeboden kreeg die ik net onlangs had aangeschaft of waar ik helemaal geen interesse in heb. 

kronkel

Hongerig naar meer data gerelateerde content? Schrijf je in!

 

september 15, 2025

Thijs Doorenbosch

Elke organisatie barst van de kennis en is uniek door de eigen cultuur en interessante mensen. Dat geldt voor kennisinstellingen, gevestigde bedrijven, startups en scale-ups. Mijn ervaring is dat die mooie aspecten van de organisatie vaak vooral gezien worden binnen eigen teams of afdelingen en door een kleine groep klanten en andere betrokkenen. Maar hoe zorg je dat ook de wereld daarbuiten er enthousiast van wordt? Publicaties in de vorm van interviews, achtergrondartikelen of blogs scheppen vertrouwen in de organisatie bij externen en laten zien waar de expertise te vinden is. Intern creëren zulke publicaties een hechter ‘familiegevoel’ en trots op de eigen organisatie. Dit soort interessante verhalen vertellen aan een groter publiek – intern of extern – is al meer dan 30 jaar mijn passie.

Terug naar alle artikelen