Blog | Data Expo

Van Mossel: Sneller, slimmer en beter dankzij data

Geschreven door Sianie van Kouwen | 18 september 2025
Tijdens Data Expo vertelt CIO Koenraad Bruins hoe een bijzondere IT-strategie die groei ondersteunt:

We begonnen met een voor de hand liggende strategie: het standaardiseren en consolideren van de vele IT-systemen waarmee we binnen Van Mossel werken. Dat bleek een zeer complexe opgave, die ons niet bracht wat we eigenlijk wilden: snelheid en flexibiliteit. We zijn toen bewust een ander pad ingeslagen. Door ons primair te richten op het verzamelen, combineren en analyseren van data, kunnen we onze groei versnellen, flexibiliteit behouden en in een hoger tempo meer waarde creëren.”

Een logische stap 
Vijf jaar geleden koos Van Mossel voor een nieuwe IT-strategie: het consolideren en standaardiseren van het IT-landschap. Een logische stap, zeker gezien de vele overnames. CIO Koenraad Bruins licht toe: “Van Mossel groeit zowel organisch als door acquisities. Elk bedrijf brengt daarbij zijn eigen technologie mee. Eén standaard invoeren lijkt dan heel logisch: werken met dezelfde applicaties en systemen en het aantal leveranciers terugdringen is efficiënt. In de praktijk bleek dit echter een tijdrovende klus, die weinig directe waarde opleverde.” Daarbij kwamen nog landelijke verschillen. Bruins:

Een applicatie die in Nederland door de importeur is gecertificeerd, kan in België bijvoorbeeld worden afgekeurd. Dat maakt standaardisatie extra ingewikkeld.”

Voor Van Mossel werd gaandeweg duidelijk dat een andere IT koers nodig was. 

Data centraal
Hoe manage je honderden vestigingen die samen jaarlijks ruim 300.000 transacties uit in een gefragmenteerd applicatielandschap? Voor Van Mossel is het antwoord:  slim gebruik van data.  
De basis is gestandaardiseerd — infrastructuur, hardware, netwerk en werkplekken — maar de echte focus ligt nu op data. Bruins: "Onze IT-strategie is volledig herzien. Standaardisatie alleen volstond niet. We denken nu vanuit processen en data, waarbij applicaties ondersteunend zijn.

Met een indrukwekkende data-integratielaag kunnen we gegevens direct ontsluiten en harmoniseren. Het resultaat: van 200 naar 40.000 data-integratietaken per week.” 

Door processen en data centraal te stellen werkt Van Mossel sneller en kan direct worden ingespeeld op veranderingen. Bruins: "Een auto die stilstaat, is een auto die geld kost. Daarom gebruiken we alle beschikbare data om logistieke processen aan te sturen, voertuigen realtime online te zetten en de doorlooptijd te minimaliseren. Zo waren we onlangs in staat om binnen twee uur de impact van nieuwe wetgeving op 125.000 leasecontracten te berekenen!” 

Van aanpak tot toekomst
Om de waarde van data te maximaliseren heeft Van Mossel datasets, processen en definities vastgelegd, product owners en data stewards aangesteld, en wordt na iedere overname alle relevante informatie direct ontsloten. Bruins: "Met Master Data Management creëren we één waarheid voor voertuigen, vestigingen en crediteuren. Zo kunnen we snel stuurinformatie leveren, rapportages maken en nieuwe oplossingen ontwikkelen."

Gevraagd naar de toekomst, zegt Bruins: “Uitdagingen blijven. De automotive-industrie consolideert snel, wat kansen én complexiteit brengt. Van Mossel blijft groeien door acquisities en gebruikt natuurlijke momenten, zoals het verlopen van licenties, voor verdere consolidatie. Maar, we blijven altijd bezig. Voor nu met: technical debt verminderen en automatiseren, oude werkwijzen loslaten en onze datakwaliteit continu bewaken. Alleen dan kunnen we flexibel, innovatief en volledig data-gedreven blijven werken.” 



De mensen achter de data
Bij Van Mossel komt alle data samen dankzij een mix van interne expertise en het samenwerken met sterke partijen. Een belangrijke partner is C-data, dat processen in kaart brengt: hoe lopen ze, welke systemen en data zijn nodig, en hoe kunnen we handmatig werk verminderen en kwaliteit verhogen?  Het data-integratieplatform van CloverDX vormt hiervoor technische basis. Chris van Doorn, mede-eigenaar van C-data: “Wij begeleiden Van Mossel bij het uitrollen van de processen in het data-integratieplatform, zodat zij het verder kunnen uitbouwen. Het opzetten van een intern team is hierbij cruciaal zodat de kennis intern komt en de kosten beheersbaar blijven.”

Intern talent speelt een even grote rol. Voorheen bestond het datateam volledig uit externen; inmiddels worden medewerkers intern opgeleid en aangevuld met nieuw talent. "Data is te belangrijk om volledig bij externen te leggen. Deze mensen moeten interne ambassadeurs zijn,” zegt Bruins.

Het delen van dit verhaal is minstens zo belangrijk. “Vandaag zaten vijf collega’s vooraan. Dat waren de mensen die bij ons dagelijks met data werken. Ze vinden het geweldig om dit verhaal te horen. Van Mossel heeft dit nog nooit zo gedeeld, terwijl het juist kan helpen om nieuw talent aan te trekken. Ons hoofdkantoor is mooi, veel mensen houden van auto’s, en met dit verhaal hoop ik hen enthousiast te maken voor Van Mossel.”

De basis op orde
Bij Van Mossel vormt data de basis voor innovatie en toekomstgerichte oplossingen. “Als de basis niet op orde is, kun je niet écht data-gedreven werken. Je moet eerst weten wat je data is, waar die staat en dat je alles kunt samenbrengen. Pas daarna kun je aan de slag met innovatieve oplossingen of voorspellende analyses,” legt Bruins uit.

Het mooie is dat dit proces parallel kan lopen. “Terwijl de basis verder wordt versterkt, kunnen AI-pilots al wel getest en stap voor stap opgeschaald worden. Zo blijft je niet alleen efficiënt en betrouwbaar, maar ook vooruitstrevend en klaar voor de toekomst,” sluit Bruins af.