.png?width=100&height=115&name=Big%20Data%20Expo%20Vorm%20F%20(1).png)
.png?width=100&height=115&name=Big%20Data%20Expo%20Vorm%20E%20(1).png)
Dura Vermeer Bouwt aan Inzicht: Zo Wordt de Dagstart Datagedreven
Jan Landwaart
Manager Digitaal Bouwen
Van Excel naar Inzicht: De Digitale Dagstart bij Dura Vermeer
Waarom digitaliseren we de dagstart?
In de bouw is elke dag anders. Veiligheid, kwaliteit en samenwerking staan centraal — en dat begint bij de dagstart. Bij Dura Vermeer Renovatie Midden West (DVRMW) werd deze dagstart jarenlang handmatig of met Excel uitgevoerd. Effectief, maar beperkt. Data bleef lokaal, inzichten waren versnipperd, en het vergelijken over projecten heen was vrijwel onmogelijk.
Het probleem: data zonder richting
De traditionele dagstart leverde wel informatie op, maar geen inzicht. Uitvoerders besteedden kostbare tijd aan het invullen van Excel-sheets, zonder dat deze data centraal werd opgeslagen of geanalyseerd. Hierdoor misten we kansen om trends te signaleren, prestaties van onderaannemers te benchmarken of gericht te verbeteren.
Een ander knelpunt is de huidige manier van leveranciersbeoordeling. Momenteel geven uitvoerders maandelijks een beoordeling van alle samenwerkingspartners via een aparte app. Deze handmatige invoer wordt als administratieve last ervaren. Bovendien is de beoordeling gebaseerd op een momentopname, zonder onderbouwing. Het is daardoor niet te herleiden waarom een partij een hoge of lage score heeft gekregen. Vanuit de uitvoerders is dan ook de wens uitgesproken om dit proces te verbeteren.
De oplossing: een slimme PowerApp
Samen met studenten van de Hogeschool Utrecht ontwikkelden we een eerste prototype van een digitale dagstart in PowerApps. De app stelt uitvoerders in staat om:
- Dagelijkse observaties en scores vast te leggen (zoals orde en netheid);
- Automatisch dashboards te genereren voor kwaliteitsbewaking;
- Data centraal op te slaan voor analyse en benchmarking;
- En — belangrijk — deze data te koppelen aan de leveranciersbeoordeling.
Door de dagstartdata te gebruiken als onderbouwing voor de leveranciersbeoordeling, ontstaat een objectiever en continu beeld van de samenwerking met partners. Geen losse momentopnames meer, maar een datagedreven beoordeling gebaseerd op dagelijkse praktijkervaringen.
Wat maakt dit bijzonder?
De digitale dagstart is meer dan een app — het is een cultuurverandering. Door data slim te gebruiken, maken we de bouwplaats veiliger, de samenwerking sterker en de kwaliteit meetbaar. En dit is nog maar het begin: in de volgende fase willen we historische data analyseren en scores automatisch genereren met behulp van machine learning.
Tim Gerritsen
Student (Business & IT Management)
Van Excel naar Inzicht: De Digitale Dagstart bij Dura Vermeer
Waarom digitaliseren we de dagstart?
In de bouw is elke dag anders. Veiligheid, kwaliteit en samenwerking staan centraal — en dat begint bij de dagstart. Bij Dura Vermeer Renovatie Midden West (DVRMW) werd deze dagstart jarenlang handmatig of met Excel uitgevoerd. Effectief, maar beperkt. Data bleef lokaal, inzichten waren versnipperd, en het vergelijken over projecten heen was vrijwel onmogelijk.
Het probleem: data zonder richting
De traditionele dagstart leverde wel informatie op, maar geen inzicht. Uitvoerders besteedden kostbare tijd aan het invullen van Excel-sheets, zonder dat deze data centraal werd opgeslagen of geanalyseerd. Hierdoor misten we kansen om trends te signaleren, prestaties van onderaannemers te benchmarken of gericht te verbeteren.
Een ander knelpunt is de huidige manier van leveranciersbeoordeling. Momenteel geven uitvoerders maandelijks een beoordeling van alle samenwerkingspartners via een aparte app. Deze handmatige invoer wordt als administratieve last ervaren. Bovendien is de beoordeling gebaseerd op een momentopname, zonder onderbouwing. Het is daardoor niet te herleiden waarom een partij een hoge of lage score heeft gekregen. Vanuit de uitvoerders is dan ook de wens uitgesproken om dit proces te verbeteren.
De oplossing: een slimme PowerApp
Samen met studenten van de Hogeschool Utrecht ontwikkelden we een eerste prototype van een digitale dagstart in PowerApps. De app stelt uitvoerders in staat om:
- Dagelijkse observaties en scores vast te leggen (zoals orde en netheid);
- Automatisch dashboards te genereren voor kwaliteitsbewaking;
- Data centraal op te slaan voor analyse en benchmarking;
- En — belangrijk — deze data te koppelen aan de leveranciersbeoordeling.
Door de dagstartdata te gebruiken als onderbouwing voor de leveranciersbeoordeling, ontstaat een objectiever en continu beeld van de samenwerking met partners. Geen losse momentopnames meer, maar een datagedreven beoordeling gebaseerd op dagelijkse praktijkervaringen.
Wat maakt dit bijzonder?
De digitale dagstart is meer dan een app — het is een cultuurverandering. Door data slim te gebruiken, maken we de bouwplaats veiliger, de samenwerking sterker en de kwaliteit meetbaar. En dit is nog maar het begin: in de volgende fase willen we historische data analyseren en scores automatisch genereren met behulp van machine learning.
Sahan Yildiz
Student (Business & IT Management)
Van Excel naar Inzicht: De Digitale Dagstart bij Dura Vermeer
Waarom digitaliseren we de dagstart?
In de bouw is elke dag anders. Veiligheid, kwaliteit en samenwerking staan centraal — en dat begint bij de dagstart. Bij Dura Vermeer Renovatie Midden West (DVRMW) werd deze dagstart jarenlang handmatig of met Excel uitgevoerd. Effectief, maar beperkt. Data bleef lokaal, inzichten waren versnipperd, en het vergelijken over projecten heen was vrijwel onmogelijk.
Het probleem: data zonder richting
De traditionele dagstart leverde wel informatie op, maar geen inzicht. Uitvoerders besteedden kostbare tijd aan het invullen van Excel-sheets, zonder dat deze data centraal werd opgeslagen of geanalyseerd. Hierdoor misten we kansen om trends te signaleren, prestaties van onderaannemers te benchmarken of gericht te verbeteren.
Een ander knelpunt is de huidige manier van leveranciersbeoordeling. Momenteel geven uitvoerders maandelijks een beoordeling van alle samenwerkingspartners via een aparte app. Deze handmatige invoer wordt als administratieve last ervaren. Bovendien is de beoordeling gebaseerd op een momentopname, zonder onderbouwing. Het is daardoor niet te herleiden waarom een partij een hoge of lage score heeft gekregen. Vanuit de uitvoerders is dan ook de wens uitgesproken om dit proces te verbeteren.
De oplossing: een slimme PowerApp
Samen met studenten van de Hogeschool Utrecht ontwikkelden we een eerste prototype van een digitale dagstart in PowerApps. De app stelt uitvoerders in staat om:
- Dagelijkse observaties en scores vast te leggen (zoals orde en netheid);
- Automatisch dashboards te genereren voor kwaliteitsbewaking;
- Data centraal op te slaan voor analyse en benchmarking;
- En — belangrijk — deze data te koppelen aan de leveranciersbeoordeling.
Door de dagstartdata te gebruiken als onderbouwing voor de leveranciersbeoordeling, ontstaat een objectiever en continu beeld van de samenwerking met partners. Geen losse momentopnames meer, maar een datagedreven beoordeling gebaseerd op dagelijkse praktijkervaringen.
Wat maakt dit bijzonder?
De digitale dagstart is meer dan een app — het is een cultuurverandering. Door data slim te gebruiken, maken we de bouwplaats veiliger, de samenwerking sterker en de kwaliteit meetbaar. En dit is nog maar het begin: in de volgende fase willen we historische data analyseren en scores automatisch genereren met behulp van machine learning.
Van Excel naar Inzicht: De Digitale Dagstart bij Dura Vermeer
Waarom digitaliseren we de dagstart?
In de bouw is elke dag anders. Veiligheid, kwaliteit en samenwerking staan centraal — en dat begint bij de dagstart. Bij Dura Vermeer Renovatie Midden West (DVRMW) werd deze dagstart jarenlang handmatig of met Excel uitgevoerd. Effectief, maar beperkt. Data bleef lokaal, inzichten waren versnipperd, en het vergelijken over projecten heen was vrijwel onmogelijk.
Het probleem: data zonder richting
De traditionele dagstart leverde wel informatie op, maar geen inzicht. Uitvoerders besteedden kostbare tijd aan het invullen van Excel-sheets, zonder dat deze data centraal werd opgeslagen of geanalyseerd. Hierdoor misten we kansen om trends te signaleren, prestaties van onderaannemers te benchmarken of gericht te verbeteren.
Een ander knelpunt is de huidige manier van leveranciersbeoordeling. Momenteel geven uitvoerders maandelijks een beoordeling van alle samenwerkingspartners via een aparte app. Deze handmatige invoer wordt als administratieve last ervaren. Bovendien is de beoordeling gebaseerd op een momentopname, zonder onderbouwing. Het is daardoor niet te herleiden waarom een partij een hoge of lage score heeft gekregen. Vanuit de uitvoerders is dan ook de wens uitgesproken om dit proces te verbeteren.
De oplossing: een slimme PowerApp
Samen met studenten van de Hogeschool Utrecht ontwikkelden we een eerste prototype van een digitale dagstart in PowerApps. De app stelt uitvoerders in staat om:
- Dagelijkse observaties en scores vast te leggen (zoals orde en netheid);
- Automatisch dashboards te genereren voor kwaliteitsbewaking;
- Data centraal op te slaan voor analyse en benchmarking;
- En — belangrijk — deze data te koppelen aan de leveranciersbeoordeling.
Door de dagstartdata te gebruiken als onderbouwing voor de leveranciersbeoordeling, ontstaat een objectiever en continu beeld van de samenwerking met partners. Geen losse momentopnames meer, maar een datagedreven beoordeling gebaseerd op dagelijkse praktijkervaringen.
Wat maakt dit bijzonder?
De digitale dagstart is meer dan een app — het is een cultuurverandering. Door data slim te gebruiken, maken we de bouwplaats veiliger, de samenwerking sterker en de kwaliteit meetbaar. En dit is nog maar het begin: in de volgende fase willen we historische data analyseren en scores automatisch genereren met behulp van machine learning.
Back to overview
Visit Data Expo
Interested in this lecture?
We believe data drives digital transformation
Unlocking the Power of Retrieval-Augmented Generation (RAG)
Digital Transformation for SMEs: 8 Benefits and Challenges
Subscribe for the newsletter
To top