.png?width=100&height=115&name=Big%20Data%20Expo%20Vorm%20F%20(1).png)
.png?width=100&height=115&name=Big%20Data%20Expo%20Vorm%20E%20(1).png)
Hoe Schiphol AI in zet om de passagiersbeleving te verhogen
Robbie Van Dam
Data lead
Schiphol is een van Europa’s drukste luchthavens, met in 2024 meer dan 66 miljoen passagiers en meer dan 450.000 vliegbewegingen. Achter de schermen draait een complexe operatie waarbij data op verschillende vlakken een steeds belangrijkere rol speelt. De afgelopen jaren heeft Schiphol daarom geïnvesteerd in een moderne data- en AI-organisatie met domeingerichte data-teams, een centraal dataplatform en inzicht in realtime datastromen. Deze infrastructuur stelt ons in staat om operationele processen slimmer en passagiersvriendelijker te maken met behulp van data en AI.
Een concreet voorbeeld hiervan is de inzet van AI om te voorspellen wanneer bagage op de band verschijnt. De bagagehal is vaak het laatste moment van onzekerheid voor reizigers. Door data te combineren uit bronnen zoals vluchtinformatie, camerabeelden en bagageafhandelingssystemen bouwen we voorspellende modellen die realtime inschattingen geven van het moment waarop de eerste koffers opduiken. Deze informatie wordt gedeeld via schermen in de bagagehal en onze digitale kanalen.
In deze sessie neemt Robbie (Data lead) je mee in:
- Hoe Schiphols data-afdeling is georganiseerd;
- Hoe we borgen dat data-initiatieven echt waarde opleveren;
- Uitleg van de bovenstaande casus en de impact van het bovenstaande op de passagiersbeleving;
- En welke lessen we geleerd hebben op het gebied van datakwaliteit, samenwerking met de operatie en het realtime ontsluiten van AI-inzichten.
Kortom: een sessie over hoe data en AI op de luchthavenvloer bijdragen aan een soepel, mensgericht en voorspelbaar luchthavenproces.
Schiphol is een van Europa’s drukste luchthavens, met in 2024 meer dan 66 miljoen passagiers en meer dan 450.000 vliegbewegingen. Achter de schermen draait een complexe operatie waarbij data op verschillende vlakken een steeds belangrijkere rol speelt. De afgelopen jaren heeft Schiphol daarom geïnvesteerd in een moderne data- en AI-organisatie met domeingerichte data-teams, een centraal dataplatform en inzicht in realtime datastromen. Deze infrastructuur stelt ons in staat om operationele processen slimmer en passagiersvriendelijker te maken met behulp van data en AI.
Een concreet voorbeeld hiervan is de inzet van AI om te voorspellen wanneer bagage op de band verschijnt. De bagagehal is vaak het laatste moment van onzekerheid voor reizigers. Door data te combineren uit bronnen zoals vluchtinformatie, camerabeelden en bagageafhandelingssystemen bouwen we voorspellende modellen die realtime inschattingen geven van het moment waarop de eerste koffers opduiken. Deze informatie wordt gedeeld via schermen in de bagagehal en onze digitale kanalen.
In deze sessie neemt Robbie (Data lead) je mee in:
- Hoe Schiphols data-afdeling is georganiseerd;
- Hoe we borgen dat data-initiatieven echt waarde opleveren;
- Uitleg van de bovenstaande casus en de impact van het bovenstaande op de passagiersbeleving;
- En welke lessen we geleerd hebben op het gebied van datakwaliteit, samenwerking met de operatie en het realtime ontsluiten van AI-inzichten.
Kortom: een sessie over hoe data en AI op de luchthavenvloer bijdragen aan een soepel, mensgericht en voorspelbaar luchthavenproces.
Back to overview
Visit Data Expo
Interested in this lecture?
We believe data drives digital transformation
Unlocking the Power of Retrieval-Augmented Generation (RAG)
Digital Transformation for SMEs: 8 Benefits and Challenges
Subscribe for the newsletter
To top