Search...

English

Nederlands

Login exhibitors

September 10 & 11 2025

For visitors

About this edition

About Data Expo

Program

Speakers

Exhibitor list

Exhibition magazine

Premium tickets

About previous editions

Recap

Exhibition magazine

Practical information

Floor plan

Venue & Opening hours

Connect App

Collaborations

Partners

Advisory board

Knowledge partners

Claim your free ticket

Visit Data Expo and achieve your data goals

Become an exhibitor

Participate in the exhibition

Become an exhibitor

Participation options

Become a partner

Giving a lecture

Book a stand

Testimonials

Practical information

Visitor profile

Contact the specialists

Request a brochure

All the information about exhibiting in one document.

Program

About this edition

Program

Speakers

Giving a lecture

Testimonial speakers

Exhibitor list Blog & Knowledge

Ontdek

Blog

Uitgelicht

6 Must-haves bij data governance

Interview: ‘Grote AI-dromen verwezenlijk je in kleine stapjes’

Contact Free ticket
September 10 & 11 2025 | Jaarbeurs Utrecht Free ticket For visitors

For visitors

About this edition

About Data Expo

Program

Speakers

Exhibitor list

Exhibition magazine

Premium tickets

About previous editions

Recap

Exhibition magazine

Practical information

Floor plan

Venue & Opening hours

Connect App

Collaborations

Partners

Advisory board

Knowledge partners

Claim your free ticket

Visit Data Expo and achieve your data goals

Become an exhibitor

Become an exhibitor

Participate in the exhibition

Become an exhibitor

Participation options

Become a partner

Giving a lecture

Book a stand

Testimonials

Practical information

Visitor profile

Contact the specialists

Request a brochure

All the information about exhibiting in one document.

Program

Program

About this edition

Program

Speakers

Giving a lecture

Testimonial speakers

Exhibitor list Blog & Knowledge

Blog & Knowledge

Ontdek

Blog

Uitgelicht

6 Must-haves bij data governance

Interview: ‘Grote AI-dromen verwezenlijk je in kleine stapjes’

Contact

English

Select language

Nederlands

Login exhibitors

Free ticket
Big Data Expo Vorm F (1) Big Data Expo Vorm E (1)

Van handjeklap naar datagedreven: zo wordt data de motor van de tweedehands voertuigenhandel

Wednesday 15:30 - 16:00
Lezingenzaal 3
Linda van der Heijden

Product Owner Data Platform

Linkedin Meer over deze spreker
Herken je dit? Afdelingen die hun eigen data beheren, systemen die niet met elkaar praten en rapportages die elkaar tegenspreken? Ook wij begonnen in zo’n situatie: versnipperde data, beslissingen werden gemaakt op basis van onderbuikgevoel en teams werkten langs elkaar heen. Twee afzonderlijke cloud-systemen en data warehouses maakten het beeld compleet; een wereld waarin intuïtieve beslissingen de boventoon voerden, maar waar kansen vaak onbenut bleven. In deze sessie neem ik je mee in onze transformatie. Hoe doorbreek je silo’s zonder weerstand te creëren? Hoe krijg je leiders mee in een data-gedreven visie? En waarom is toegang tot data niet voldoende, maar is data literacy de sleutel tot verandering?

Om écht vooruit te komen, moesten we anders gaan denken. Onze visie was glashelder: een transformatie naar een datagedreven organisatie, waarin data niet langer slechts een bijzaak is, maar de drijvende kracht achter elke beslissing. We wilden keuzes op basis van onderbuikgevoel inruilen voor data-onderbouwde beslissingen, met als doel consistente en meetbare resultaten.

De weg naar deze nieuwe werkelijkheid kende echter zijn uitdagingen. Afdelingen werkten in hun eigen bubbel: iedere afdeling had hun eigen dashboards, met dezelfde KPIs maar van verschillende bronnen wat zorgde voor tegenstrijdigheden in de data; het aantal verkopen per week kon op ieder dashboard anders zijn. We doorbraken deze silos stap voor stap door data centraal beschikbaar te maken. Op die manier werd data toegankelijk voor iedereen binnen de organisatie en werkten we naar één versie van de waarheid. Daarnaast bleek dat enkel toegang tot data niet voldoende is. Mensen moeten snappen wat ze zien, hoe het tot stand komt, en hoe ze het effectief kunnen gebruiken. Daarom ontwikkelden we een breed data literacy programma, gericht op verschillende persona’s binnen de organisatie om de data literacy in de hele organisatie te vergroten. Wat hebben we geleerd? Alles valt of staat met de mensen en de cultuur. Technologie is slechts een tool: het zijn de mensen die met hun kennis, mindset en leiderschap bepalen hoe data wordt ingezet.

We bouwden voort op drie essentiële pijlers: (1) centralisatie en kennisdeling, (2) verandermanagement op maat, en (3) leiderschap dat het goede voorbeeld geeft. Laat je inspireren door onze reis en ontdek hoe kleine stappen kunnen leiden tot grote veranderingen. Kom luisteren en ervaar zelf hoe we de silo’s hebben doorbroken en de kracht van data hebben benut om onze organisatie te transformeren!
Herken je dit? Afdelingen die hun eigen data beheren, systemen die niet met elkaar praten en rapportages die elkaar tegenspreken? Ook wij begonnen in zo’n situatie: versnipperde data, beslissingen werden gemaakt op basis van onderbuikgevoel en teams werkten langs elkaar heen. Twee afzonderlijke cloud-systemen en data warehouses maakten het beeld compleet; een wereld waarin intuïtieve beslissingen de boventoon voerden, maar waar kansen vaak onbenut bleven. In deze sessie neem ik je mee in onze transformatie. Hoe doorbreek je silo’s zonder weerstand te creëren? Hoe krijg je leiders mee in een data-gedreven visie? En waarom is toegang tot data niet voldoende, maar is data literacy de sleutel tot verandering?

Om écht vooruit te komen, moesten we anders gaan denken. Onze visie was glashelder: een transformatie naar een datagedreven organisatie, waarin data niet langer slechts een bijzaak is, maar de drijvende kracht achter elke beslissing. We wilden keuzes op basis van onderbuikgevoel inruilen voor data-onderbouwde beslissingen, met als doel consistente en meetbare resultaten.

De weg naar deze nieuwe werkelijkheid kende echter zijn uitdagingen. Afdelingen werkten in hun eigen bubbel: iedere afdeling had hun eigen dashboards, met dezelfde KPIs maar van verschillende bronnen wat zorgde voor tegenstrijdigheden in de data; het aantal verkopen per week kon op ieder dashboard anders zijn. We doorbraken deze silos stap voor stap door data centraal beschikbaar te maken. Op die manier werd data toegankelijk voor iedereen binnen de organisatie en werkten we naar één versie van de waarheid. Daarnaast bleek dat enkel toegang tot data niet voldoende is. Mensen moeten snappen wat ze zien, hoe het tot stand komt, en hoe ze het effectief kunnen gebruiken. Daarom ontwikkelden we een breed data literacy programma, gericht op verschillende persona’s binnen de organisatie om de data literacy in de hele organisatie te vergroten. Wat hebben we geleerd? Alles valt of staat met de mensen en de cultuur. Technologie is slechts een tool: het zijn de mensen die met hun kennis, mindset en leiderschap bepalen hoe data wordt ingezet.

We bouwden voort op drie essentiële pijlers: (1) centralisatie en kennisdeling, (2) verandermanagement op maat, en (3) leiderschap dat het goede voorbeeld geeft. Laat je inspireren door onze reis en ontdek hoe kleine stappen kunnen leiden tot grote veranderingen. Kom luisteren en ervaar zelf hoe we de silo’s hebben doorbroken en de kracht van data hebben benut om onze organisatie te transformeren!

Back to overview

Visit Data Expo

Interested in this lecture?

Register now for free for Data Expo and experience two days full of inspiration, practical insights, and innovative data applications. Discover what data can do for your organization!
Free ticket