Succesondernemer Jard van Ingen over zijn lezing op Data Expo
‘Geweldig om mijn verhaal te mogen vertellen aan een grote groep dataprofessionals’
Succesondernemer Jard van Ingen over zijn lezing op Data Expo
‘Geweldig om mijn verhaal te mogen vertellen aan een grote groep dataprofessionals’
Succesondernemer Jard van Ingen over zijn lezing op Data Expo
‘Geweldig om mijn verhaal te mogen vertellen aan een grote groep dataprofessionals’
Succesondernemer Jard van Ingen over zijn lezing op Data Expo
‘Geweldig om mijn verhaal te mogen vertellen aan een grote groep dataprofessionals’
Succesondernemer Jard van Ingen over zijn lezing op Data Expo
‘Geweldig om mijn verhaal te mogen vertellen aan een grote groep dataprofessionals’
AI-succesverhaal
Reden genoeg om Jard van Ingen te vragen voor het hoofdpodium van Data Expo. Waarom ging hij in op de uitnodiging om het Nederlandse AI-succesverhaal te delen? ‘Een presentatie biedt ons de ruimte om de sluier van de technologische toekomst een stukje op te lichten. Daarin kunnen we professionele bezoekers zoals die op Data Expo echt iets meegeven.’ Daar zit de intrinsieke motivatie achter om de wereld een stukje beter te maken, aldus de jonge CEO: ‘Als organisaties gerichter werken met technologie, de driver van welvaart, kunnen ze tijd winnen en de wereld vooruit helpen. Iedereen wordt daar beter van.’
‘Ik wilde de professionele bezoekers van Data Expo echt iets meegeven’
Behalve belangrijk vindt hij het ook leuk om dingen over te brengen, zegt Jard: ‘Ik heb vroeger in bandjes gespeeld en tijdens mijn studie heb ik altijd graag namens groepjes projecten gepresenteerd.’
Presenteren op Data Expo
Jard stond professioneel gezien vooral op het podium van R&D-conferenties. Presenteren voor het publiek van Data Expo sprak hem aan, al was het voor hem nieuw: ‘Iedereen die daar naartoe gaat is professioneel bezig met data. Het bood mij een gelegenheid om meer de technische kant van ons verhaal te vertellen. Ik besloot in te gaan op de toekomst van verschillende technologieën achter autonomous driving, omdat dat heel data-intensief is. Ik blijf altijd sleutelen aan het basisverhaal, perfectionist als ik ben, maar ik kijk ook altijd naar het specifieke publiek. Voor elke presentatie ga ik van tevoren goed na wat ik vertel, hoe ik het voor die doelgroep begrijpelijk maak en welke voorbeelden ik geef. De organisatie van Data Expo heeft mij duidelijk geïnformeerd over het publiek en de thematiek. Dat heeft geholpen om de presentatie te finetunen en om deze goed aan te kondigen op de website en in het beursmagazine. Ook de briefing over de praktische zaken rondom het presenteren was top.’
‘De briefing over de praktische zaken rondom het presenteren was top’
Ook op de dag zelf was alles strak georganiseerd, vervolgt Jard, die de professionaliteit relateert aan OGZ’s ervaring en schaal: ‘Je merkt dat er veel mensen bij de organisatie betrokken zijn. Zelfs over de parkeerplek was nagedacht. Ik kon direct naar de zaal, alles stond klaar, de geluidsman zat op me te wachten, de klikker werkte – je ziet het ook wel eens anders – en ga zo maar door. Voor mijn presentatie maakte ik ook al even kennis met dagvoorzitter Tom van ’t Hek, die mij keurig introduceerde en goede vragen stelde. Alles wat je als organisatie kunt doen om een presentatie te laten slagen was super geregeld.’
‘Organisatorisch was alles super geregeld’
Waardering
Jard is blij met de uitgesproken waardering voor zijn presentatie: ‘Die validatie is heel leuk en heel fijn. Soms hoor je dat mensen graag naar je hebben geluisterd, of een enkele keer dat ze nog nooit zo’n goed verhaal hebben gehoord. Dat is anekdotisch. Ik zie het cijfer van de mensen in de zaal van Data Expo als een onafhankelijke bevestiging. Ik kreeg van de organisatie zelfs een onderscheiding toegestuurd, fantastisch.’
‘Ik kreeg zelfs een onderscheiding toegestuurd, fantastisch.’
Het geheim van de smid? Jard: ‘Ik blijf heel erg bij mezelf als ik op het podium sta, maar ik sta wel open voor feedback. Voor wat mensen zeggen, hoe ze kijken. Ik heb goede receptoren voor gezichtsuitdrukkingen denk ik, haha. Je kunt het een beetje vergelijken met stand-upcomedians, die hebben ook een eigen stijl en die kijken ook of iets resoneert.’
Intuïtie ontwikkelen
‘Mijn presentatiestijl is best droog en feitelijk’, vervolgt Jard. ‘Mijn doel is om het begrijpelijk te maken zonder dat het dom wordt, daar zit een fine line tussen. De volgorde van wat je vertelt is heel belangrijk voor de aandacht en het begrip: je moet niet meteen de blik in de toekomst werpen, hoe graag mensen dat misschien ook willen horen, maar eerst zorgvuldig uitleggen dat er een probleem is, waarom dat een probleem is, hoe het opgelost kan worden, waarom die oplossing werkt en welke voorbeelden daarvoor als bewijs dienen.’
Oefening baart kunst
Jard stelt zichzelf geen beperkingen over het aantal slides in zijn presentatie. Less is more geldt wel voor de informatie op de individuele slides: ‘Ik heb liever meer slides die minder vol zijn dan die McKinsey-slides van een half boek. Niemand trekt dat.’ Oefening heeft de presentatiekunst gebaard, besluit hij: ‘Veel bedrijven zijn naar binnen gericht, maar ik ben ervan overtuigd dat het waardevol is om over je bedrijf te vertellen en jezelf daarin te bekwamen. Het is niet meteen makkelijk om te doen – je moet veel glas eten voor je ergens bent – maar je plukt er uiteindelijk de vruchten van als je je missie goed weet neer te zetten voor een geïnteresseerd publiek. Je verhaal wint dan steeds aan kracht.’
Data Expo
Wordt spreker op Data Expo!
Heb jij een innovatief verhaal dat je wilt delen met een publiek van dataprofessionals? Net zoals Jard van Ingen kun jij jouw kennis en inzichten delen op het grootste data-event van Nederland. Inspireer, leer en bouw aan waardevolle connecties in de data-community.
We believe data drives digital transformation
Blog
De kracht van Retrieval-Augmented Generation (RAG) ontsluiten
Digitale Transformatie voor MKB: 8x Voordelen en Uitdagingen
Meld je aan voor de nieuwsbrief
naar boven