.png?width=100&height=115&name=Big%20Data%20Expo%20Vorm%20F%20(1).png)
.png?width=100&height=115&name=Big%20Data%20Expo%20Vorm%20C%20(1).png)
Een laagdrempelige, planmatige aanpak als basis voor succesvolle data gedreven marketing binnen je organisatie
Lucas Bos
Commissielid 'Data, decisions & engagement' (DDMA)
Op basis van wat je allemaal leest, zou je denken dat bijna iedereen wel data & analytics toepast in het marketingdomein. Onderzoek wijst echter anders uit. Uit het DDMA Data-Driven Marketingonderzoek (DDMO) 2023 blijkt dat data vooral gebruikt wordt voor de algemene sturing van het bedrijf. Voor marketingdoeleinden blijft het gebruik van data nog achter. De redenen lopen uiteen: KPI’s zijn niet duidelijk, samenwerkingen met andere afdelingen komen niet van de grond, eigenaarschap ontbreekt, data is niet beschikbaar.. Of het tegenovergestelde: er wordt zoveel data verzameld – al dan niet op verschillende plekken – dat de gebruiker door de bomen het bos niet meer ziet. Het gevolg: het data-initiatief stopt, de traditionele marketing aanpak blijft bestaan en het gevaar dat je als bedrijf wordt ingehaald door concurrenten ligt op de loer.
Toch zien we veel voorbeelden van bedrijven die door een laagdrempelige, maar planmatige aanpak, succesvol zijn. Hoe werk je dan naar een data gedreven marketing-aanpak toe? Tijdens deze presentatie deelt Lucas Bos (DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement) praktijkvoorbeelden, onder andere van winnaars van de DDMA Customer Data Award. Ook geeft hij je enkele tips en best practices mee waar je morgen al zelf mee aan de slag kunt.
Op basis van wat je allemaal leest, zou je denken dat bijna iedereen wel data & analytics toepast in het marketingdomein. Onderzoek wijst echter anders uit. Uit het DDMA Data-Driven Marketingonderzoek (DDMO) 2023 blijkt dat data vooral gebruikt wordt voor de algemene sturing van het bedrijf. Voor marketingdoeleinden blijft het gebruik van data nog achter. De redenen lopen uiteen: KPI’s zijn niet duidelijk, samenwerkingen met andere afdelingen komen niet van de grond, eigenaarschap ontbreekt, data is niet beschikbaar.. Of het tegenovergestelde: er wordt zoveel data verzameld – al dan niet op verschillende plekken – dat de gebruiker door de bomen het bos niet meer ziet. Het gevolg: het data-initiatief stopt, de traditionele marketing aanpak blijft bestaan en het gevaar dat je als bedrijf wordt ingehaald door concurrenten ligt op de loer.
Toch zien we veel voorbeelden van bedrijven die door een laagdrempelige, maar planmatige aanpak, succesvol zijn. Hoe werk je dan naar een data gedreven marketing-aanpak toe? Tijdens deze presentatie deelt Lucas Bos (DDMA Commissie Data, Decisions & Engagement) praktijkvoorbeelden, onder andere van winnaars van de DDMA Customer Data Award. Ook geeft hij je enkele tips en best practices mee waar je morgen al zelf mee aan de slag kunt.
Terug naar het overzicht
Geïnteresseerd in deze lezing?
We believe data drives digital transformation
Blog
De kracht van Retrieval-Augmented Generation (RAG) ontsluiten
Digitale Transformatie voor MKB: 8x Voordelen en Uitdagingen
Meld je aan voor de nieuwsbrief
naar boven