.png?width=100&height=115&name=Big%20Data%20Expo%20Vorm%20F%20(1).png)
.png?width=100&height=115&name=Big%20Data%20Expo%20Vorm%20C%20(1).png)
Ontwikkeling van een Alignementsmodel: ProRail als regisserend Asset Manager
Ruurd Tissing
Projectmanager
ProRail wil haar rol als asset manager strategischer en meer data-gedreven invullen. Door versneld te groeien naar een regisserend asset manager kan ProRail beter sturen op prestaties, risico’s en kosten van de spoorinfrastructuur op de lange termijn. Een regisserend asset manager heeft tijdig inzicht nodig om effectief te kunnen sturen. Geen inzicht, geen regie.
Dat inzicht ontstaat door het slim ordenen en benutten van elementen uit de grote hoeveelheden “Spoorse Data”. Digitalisering speelt hierin een sleutelrol: het maakt het mogelijk om data op een gestructureerde, toegankelijke en bruikbare manier in te zetten voor besluitvorming. De railinfrastructuur is complex, met veel onderlinge afhankelijkheden tussen bodem, kunstwerken, spoor, energievoorziening, gebruik, vervoer, instandhouding, omgeving en financiering.
Om deze ambitie sneller concreet te maken, is gestart met een pilot op de goederencorridor Zee tot Zevenaar — een belangrijk traject binnen het Nederlandse spoornetwerk. In samenwerking met BearingPoint is een integraal alignementsmodel ontwikkeld dat zowel de waarde van data-gedreven risico-gestuurd asset management verkent als de haalbaarheid van een integrale aanpak. Dit model biedt inzicht in het gedrag van de fysieke infrastructuur en de factoren die het alignement beïnvloeden. Het vormt een krachtige bouwsteen voor verdere ontwikkeling richting strategisch, data-gedreven en risico-gestuurd Asset Management.
Frank Vermeulen
Projectmanager
ProRail wil haar rol als asset manager strategischer en meer data-gedreven invullen. Door versneld te groeien naar een regisserend asset manager kan ProRail beter sturen op prestaties, risico’s en kosten van de spoorinfrastructuur op de lange termijn. Een regisserend asset manager heeft tijdig inzicht nodig om effectief te kunnen sturen. Geen inzicht, geen regie.
Dat inzicht ontstaat door het slim ordenen en benutten van elementen uit de grote hoeveelheden “Spoorse Data”. Digitalisering speelt hierin een sleutelrol: het maakt het mogelijk om data op een gestructureerde, toegankelijke en bruikbare manier in te zetten voor besluitvorming. De railinfrastructuur is complex, met veel onderlinge afhankelijkheden tussen bodem, kunstwerken, spoor, energievoorziening, gebruik, vervoer, instandhouding, omgeving en financiering.
Om deze ambitie sneller concreet te maken, is gestart met een pilot op de goederencorridor Zee tot Zevenaar — een belangrijk traject binnen het Nederlandse spoornetwerk. In samenwerking met BearingPoint is een integraal alignementsmodel ontwikkeld dat zowel de waarde van data-gedreven risico-gestuurd asset management verkent als de haalbaarheid van een integrale aanpak. Dit model biedt inzicht in het gedrag van de fysieke infrastructuur en de factoren die het alignement beïnvloeden. Het vormt een krachtige bouwsteen voor verdere ontwikkeling richting strategisch, data-gedreven en risico-gestuurd Asset Management.
Joost Vermeulen
Senior Consultant
ProRail wil haar rol als asset manager strategischer en meer data-gedreven invullen. Door versneld te groeien naar een regisserend asset manager kan ProRail beter sturen op prestaties, risico’s en kosten van de spoorinfrastructuur op de lange termijn. Een regisserend asset manager heeft tijdig inzicht nodig om effectief te kunnen sturen. Geen inzicht, geen regie.
Dat inzicht ontstaat door het slim ordenen en benutten van elementen uit de grote hoeveelheden “Spoorse Data”. Digitalisering speelt hierin een sleutelrol: het maakt het mogelijk om data op een gestructureerde, toegankelijke en bruikbare manier in te zetten voor besluitvorming. De railinfrastructuur is complex, met veel onderlinge afhankelijkheden tussen bodem, kunstwerken, spoor, energievoorziening, gebruik, vervoer, instandhouding, omgeving en financiering.
Om deze ambitie sneller concreet te maken, is gestart met een pilot op de goederencorridor Zee tot Zevenaar — een belangrijk traject binnen het Nederlandse spoornetwerk. In samenwerking met BearingPoint is een integraal alignementsmodel ontwikkeld dat zowel de waarde van data-gedreven risico-gestuurd asset management verkent als de haalbaarheid van een integrale aanpak. Dit model biedt inzicht in het gedrag van de fysieke infrastructuur en de factoren die het alignement beïnvloeden. Het vormt een krachtige bouwsteen voor verdere ontwikkeling richting strategisch, data-gedreven en risico-gestuurd Asset Management.
ProRail wil haar rol als asset manager strategischer en meer data-gedreven invullen. Door versneld te groeien naar een regisserend asset manager kan ProRail beter sturen op prestaties, risico’s en kosten van de spoorinfrastructuur op de lange termijn. Een regisserend asset manager heeft tijdig inzicht nodig om effectief te kunnen sturen. Geen inzicht, geen regie.
Dat inzicht ontstaat door het slim ordenen en benutten van elementen uit de grote hoeveelheden “Spoorse Data”. Digitalisering speelt hierin een sleutelrol: het maakt het mogelijk om data op een gestructureerde, toegankelijke en bruikbare manier in te zetten voor besluitvorming. De railinfrastructuur is complex, met veel onderlinge afhankelijkheden tussen bodem, kunstwerken, spoor, energievoorziening, gebruik, vervoer, instandhouding, omgeving en financiering.
Om deze ambitie sneller concreet te maken, is gestart met een pilot op de goederencorridor Zee tot Zevenaar — een belangrijk traject binnen het Nederlandse spoornetwerk. In samenwerking met BearingPoint is een integraal alignementsmodel ontwikkeld dat zowel de waarde van data-gedreven risico-gestuurd asset management verkent als de haalbaarheid van een integrale aanpak. Dit model biedt inzicht in het gedrag van de fysieke infrastructuur en de factoren die het alignement beïnvloeden. Het vormt een krachtige bouwsteen voor verdere ontwikkeling richting strategisch, data-gedreven en risico-gestuurd Asset Management.
Terug naar het overzicht
Geïnteresseerd in deze lezing?
We believe data drives digital transformation
Blog
De kracht van Retrieval-Augmented Generation (RAG) ontsluiten
Digitale Transformatie voor MKB: 8x Voordelen en Uitdagingen
Meld je aan voor de nieuwsbrief
naar boven