.png?width=100&height=115&name=Big%20Data%20Expo%20Vorm%20F%20(1).png)
.png?width=100&height=115&name=Big%20Data%20Expo%20Vorm%20C%20(1).png)
Van handjeklap naar datagedreven: zo wordt data de motor van de tweedehands voertuigenhandel
Woensdag 15:30 - 16:00
Lezingenzaal 3
Linda van der Heijden
Product Owner Data Platform
Herken je dit? Afdelingen die hun eigen data beheren, systemen die niet met elkaar praten en rapportages die elkaar tegenspreken? Ook wij begonnen in zo’n situatie: versnipperde data, beslissingen werden gemaakt op basis van onderbuikgevoel en teams werkten langs elkaar heen. Twee afzonderlijke cloud-systemen en data warehouses maakten het beeld compleet; een wereld waarin intuïtieve beslissingen de boventoon voerden, maar waar kansen vaak onbenut bleven. In deze sessie neem ik je mee in onze transformatie. Hoe doorbreek je silo’s zonder weerstand te creëren? Hoe krijg je leiders mee in een data-gedreven visie? En waarom is toegang tot data niet voldoende, maar is data literacy de sleutel tot verandering?
Om écht vooruit te komen, moesten we anders gaan denken. Onze visie was glashelder: een transformatie naar een datagedreven organisatie, waarin data niet langer slechts een bijzaak is, maar de drijvende kracht achter elke beslissing. We wilden keuzes op basis van onderbuikgevoel inruilen voor data-onderbouwde beslissingen, met als doel consistente en meetbare resultaten.
De weg naar deze nieuwe werkelijkheid kende echter zijn uitdagingen. Afdelingen werkten in hun eigen bubbel: iedere afdeling had hun eigen dashboards, met dezelfde KPIs maar van verschillende bronnen wat zorgde voor tegenstrijdigheden in de data; het aantal verkopen per week kon op ieder dashboard anders zijn. We doorbraken deze silos stap voor stap door data centraal beschikbaar te maken. Op die manier werd data toegankelijk voor iedereen binnen de organisatie en werkten we naar één versie van de waarheid. Daarnaast bleek dat enkel toegang tot data niet voldoende is. Mensen moeten snappen wat ze zien, hoe het tot stand komt, en hoe ze het effectief kunnen gebruiken. Daarom ontwikkelden we een breed data literacy programma, gericht op verschillende persona’s binnen de organisatie om de data literacy in de hele organisatie te vergroten. Wat hebben we geleerd? Alles valt of staat met de mensen en de cultuur. Technologie is slechts een tool: het zijn de mensen die met hun kennis, mindset en leiderschap bepalen hoe data wordt ingezet.
We bouwden voort op drie essentiële pijlers: (1) centralisatie en kennisdeling, (2) verandermanagement op maat, en (3) leiderschap dat het goede voorbeeld geeft. Laat je inspireren door onze reis en ontdek hoe kleine stappen kunnen leiden tot grote veranderingen. Kom luisteren en ervaar zelf hoe we de silo’s hebben doorbroken en de kracht van data hebben benut om onze organisatie te transformeren!
Om écht vooruit te komen, moesten we anders gaan denken. Onze visie was glashelder: een transformatie naar een datagedreven organisatie, waarin data niet langer slechts een bijzaak is, maar de drijvende kracht achter elke beslissing. We wilden keuzes op basis van onderbuikgevoel inruilen voor data-onderbouwde beslissingen, met als doel consistente en meetbare resultaten.
De weg naar deze nieuwe werkelijkheid kende echter zijn uitdagingen. Afdelingen werkten in hun eigen bubbel: iedere afdeling had hun eigen dashboards, met dezelfde KPIs maar van verschillende bronnen wat zorgde voor tegenstrijdigheden in de data; het aantal verkopen per week kon op ieder dashboard anders zijn. We doorbraken deze silos stap voor stap door data centraal beschikbaar te maken. Op die manier werd data toegankelijk voor iedereen binnen de organisatie en werkten we naar één versie van de waarheid. Daarnaast bleek dat enkel toegang tot data niet voldoende is. Mensen moeten snappen wat ze zien, hoe het tot stand komt, en hoe ze het effectief kunnen gebruiken. Daarom ontwikkelden we een breed data literacy programma, gericht op verschillende persona’s binnen de organisatie om de data literacy in de hele organisatie te vergroten. Wat hebben we geleerd? Alles valt of staat met de mensen en de cultuur. Technologie is slechts een tool: het zijn de mensen die met hun kennis, mindset en leiderschap bepalen hoe data wordt ingezet.
We bouwden voort op drie essentiële pijlers: (1) centralisatie en kennisdeling, (2) verandermanagement op maat, en (3) leiderschap dat het goede voorbeeld geeft. Laat je inspireren door onze reis en ontdek hoe kleine stappen kunnen leiden tot grote veranderingen. Kom luisteren en ervaar zelf hoe we de silo’s hebben doorbroken en de kracht van data hebben benut om onze organisatie te transformeren!
Herken je dit? Afdelingen die hun eigen data beheren, systemen die niet met elkaar praten en rapportages die elkaar tegenspreken? Ook wij begonnen in zo’n situatie: versnipperde data, beslissingen werden gemaakt op basis van onderbuikgevoel en teams werkten langs elkaar heen. Twee afzonderlijke cloud-systemen en data warehouses maakten het beeld compleet; een wereld waarin intuïtieve beslissingen de boventoon voerden, maar waar kansen vaak onbenut bleven. In deze sessie neem ik je mee in onze transformatie. Hoe doorbreek je silo’s zonder weerstand te creëren? Hoe krijg je leiders mee in een data-gedreven visie? En waarom is toegang tot data niet voldoende, maar is data literacy de sleutel tot verandering?
Om écht vooruit te komen, moesten we anders gaan denken. Onze visie was glashelder: een transformatie naar een datagedreven organisatie, waarin data niet langer slechts een bijzaak is, maar de drijvende kracht achter elke beslissing. We wilden keuzes op basis van onderbuikgevoel inruilen voor data-onderbouwde beslissingen, met als doel consistente en meetbare resultaten.
De weg naar deze nieuwe werkelijkheid kende echter zijn uitdagingen. Afdelingen werkten in hun eigen bubbel: iedere afdeling had hun eigen dashboards, met dezelfde KPIs maar van verschillende bronnen wat zorgde voor tegenstrijdigheden in de data; het aantal verkopen per week kon op ieder dashboard anders zijn. We doorbraken deze silos stap voor stap door data centraal beschikbaar te maken. Op die manier werd data toegankelijk voor iedereen binnen de organisatie en werkten we naar één versie van de waarheid. Daarnaast bleek dat enkel toegang tot data niet voldoende is. Mensen moeten snappen wat ze zien, hoe het tot stand komt, en hoe ze het effectief kunnen gebruiken. Daarom ontwikkelden we een breed data literacy programma, gericht op verschillende persona’s binnen de organisatie om de data literacy in de hele organisatie te vergroten. Wat hebben we geleerd? Alles valt of staat met de mensen en de cultuur. Technologie is slechts een tool: het zijn de mensen die met hun kennis, mindset en leiderschap bepalen hoe data wordt ingezet.
We bouwden voort op drie essentiële pijlers: (1) centralisatie en kennisdeling, (2) verandermanagement op maat, en (3) leiderschap dat het goede voorbeeld geeft. Laat je inspireren door onze reis en ontdek hoe kleine stappen kunnen leiden tot grote veranderingen. Kom luisteren en ervaar zelf hoe we de silo’s hebben doorbroken en de kracht van data hebben benut om onze organisatie te transformeren!
Om écht vooruit te komen, moesten we anders gaan denken. Onze visie was glashelder: een transformatie naar een datagedreven organisatie, waarin data niet langer slechts een bijzaak is, maar de drijvende kracht achter elke beslissing. We wilden keuzes op basis van onderbuikgevoel inruilen voor data-onderbouwde beslissingen, met als doel consistente en meetbare resultaten.
De weg naar deze nieuwe werkelijkheid kende echter zijn uitdagingen. Afdelingen werkten in hun eigen bubbel: iedere afdeling had hun eigen dashboards, met dezelfde KPIs maar van verschillende bronnen wat zorgde voor tegenstrijdigheden in de data; het aantal verkopen per week kon op ieder dashboard anders zijn. We doorbraken deze silos stap voor stap door data centraal beschikbaar te maken. Op die manier werd data toegankelijk voor iedereen binnen de organisatie en werkten we naar één versie van de waarheid. Daarnaast bleek dat enkel toegang tot data niet voldoende is. Mensen moeten snappen wat ze zien, hoe het tot stand komt, en hoe ze het effectief kunnen gebruiken. Daarom ontwikkelden we een breed data literacy programma, gericht op verschillende persona’s binnen de organisatie om de data literacy in de hele organisatie te vergroten. Wat hebben we geleerd? Alles valt of staat met de mensen en de cultuur. Technologie is slechts een tool: het zijn de mensen die met hun kennis, mindset en leiderschap bepalen hoe data wordt ingezet.
We bouwden voort op drie essentiële pijlers: (1) centralisatie en kennisdeling, (2) verandermanagement op maat, en (3) leiderschap dat het goede voorbeeld geeft. Laat je inspireren door onze reis en ontdek hoe kleine stappen kunnen leiden tot grote veranderingen. Kom luisteren en ervaar zelf hoe we de silo’s hebben doorbroken en de kracht van data hebben benut om onze organisatie te transformeren!
Terug naar het overzicht
Geïnteresseerd in deze lezing?
Meld je nu gratis aan voor Data Expo en beleef twee dagen vol inspiratie, praktijkinzichten en vernieuwende datatoepassingen. Ontdek wat data voor jóúw organisatie kan betekenen!
We believe data drives digital transformation
Blog
De kracht van Retrieval-Augmented Generation (RAG) ontsluiten
Digitale Transformatie voor MKB: 8x Voordelen en Uitdagingen
Meld je aan voor de nieuwsbrief
naar boven