Zoeken...

Nederlands

English

Login exposanten

10-11 september 2025

Voor bezoekers

Over deze editie

Recap 2024

New

Exposantenlijst

2024

Programma

2024

Sprekers

2024

Beursmagazine

2024

Partners

Praktische informatie

Plattegrond

Locatie & Openingstijden

Connect App

Hou mij op de hoogte

Ontvang de laatste informatie over Data Expo

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Stand reserveren

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Sprekers

Over deze editie

Sprekers

2024

Lezing geven

Programma Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

Uitgelicht

6 Must-haves bij data governance

Interview: ‘Grote AI-dromen verwezenlijk je in kleine stapjes’

Contact Exposant worden?
10-11 september 2025 | Jaarbeurs Utrecht Voor bezoekers

Voor bezoekers

Over deze editie

Recap 2024

New

Exposantenlijst

2024

Programma

2024

Sprekers

2024

Beursmagazine

2024

Partners

Praktische informatie

Plattegrond

Locatie & Openingstijden

Connect App

Hou mij op de hoogte

Ontvang de laatste informatie over Data Expo

Exposant worden

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Stand reserveren

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Sprekers

Sprekers

Over deze editie

Sprekers

2024

Lezing geven

Programma Blog & Kennis

Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

Uitgelicht

6 Must-haves bij data governance

Interview: ‘Grote AI-dromen verwezenlijk je in kleine stapjes’

Contact

Nederlands

Selecteer taal

English

Login exposanten

Exposant worden?

2 minuten lezen

Aan de slag met AI? 6 aandachtspunten

Artificial intelligence, kortweg AI, is misschien wel het meest besproken thema in het professionele leven tegenwoordig. Of het nu gaat over de financiële wereld, de zorg, retail, media, advocatuur of de bouw: AI is hot, ook op Data Expo. Kunstmatige intelligentie kan waarde toevoegen in zo’n beetje alle branches en op zo’n beetje alle afdelingen. Maar wat als je nog geen (bewuste) stappen hebt gezet met AI? Zes perspectieven op implementatie.

Aan de slag met AI? 6 aandachtspunten" height="56.5%" width="960" type="cover" height-mobile="66%" video="https://5688345.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/5688345/Big%20Data%20Expo%20website/Nieuwe-website-foto/blog_ai.jpg" mute >
  1. Mkb’ers: AI scheelt tijd en kosten
    AI-toepassingen helpen mkb-bedrijven om tijd en/of kosten te besparen. Dat stelt althans 87 procent van de ervaringsdeskundige bedrijven in Australië. Voor twee derde van deze groep was verbetering van productiviteit annex efficiency ook de belangrijkste reden om kunstmatige intelligentie in te zetten, rapporteert de Commonwealth Bank of Australia (CBA) begin juni 2024. Het onderzoek leert dat precies een kwart van de mkb’ers down under inmiddels heeft geïnvesteerd in AI, terwijl 34 procent zegt dat binnen vijf jaar te willen doen. De praktijkervaringen van hun voorgangers geven daar dus ook aanleiding toe.

  2. De kost gaat voor de baat uit    
    Voordat AI tijd en kosten kan besparen, moeten organisaties er eerst de nodige moeite en geld in steken. De productiviteit gaat in het implementatietraject doorgaans eerst omlaag, voordat de versnelling komt. Voor veel bedrijven zijn het redenen om niet met AI-technologie te beginnen. Van de Australische mkb’ers uit het CBA-onderzoek zegt 26 procent de financiële middelen niet te hebben om te investeren in AI. Iets meer ondernemers (28 procent) noemen gebrek aan kennis over AI als barrière, terwijl zorgen over dataveiligheid nog vaker worden genoemd (33 procent).

  3. Geen slimme AI zonder schone data
    Bedrijven die AI-toepassingen veilig en zinnig willen gebruiken, moeten hun data op orde hebben. Zijn de benodigde gegevens überhaupt voorhanden om AI te kunnen laten renderen? Data over onder meer producten en klanten moeten niet alleen worden verzameld, maar ook gezuiverd en geactualiseerd. Garbage in, garbage out is niet voor niets een gevleugelde term. Ook bij AI-oplossingen is de kwaliteit van de output direct afhankelijk van de kwaliteit van de input. Anders gezegd: first things first, en hoe schoner, hoe slimmer.

                                                            gifje-dataloog-AI

  4. Intern draagvlak is het halve werk 
    Als je weet welke waarde AI kan toevoegen aan je bedrijf én als je beschikt over de benodigde data, kun je een weloverwogen keuze maken om te beginnen met de implementatie. Het is van het grootste belang om de juiste mensen (van verschillende afdelingen) daarbij te betrekken, sceptici niet uitgezonderd, en om ambassadeurs te creëren die collega’s op de AI-reis meenemen, ervaringen delen en interne zorgen adresseren. Denk groot, maar begin klein.

  5. AI zal het werk van mensen veranderen (lees: leuker maken)
    Topmensen van grotere organisaties schatten dat 40 procent van hun personeelsbestand de komende drie jaar moet worden bijgeschoold als gevolg van de implementatie van AI, leert onderzoek van IBM. Dat wil niet zeggen dat kunstmatige intelligentie werknemers tot last is. Integendeel, betogen de onderzoekers en vele andere professionele gebruikers van AI: automatisering zorgt ervoor dat zij zich minder hoeven bezig te houden met repeterende klussen en meer met taken waarin zij persoonlijk het verschil kunnen maken. Dus terwijl AI ondernemers helpt om meer te kunnen bereiken met minder middelen, versterkt de technologie de werkvreugde op de vloer.

  6. Overwin AI-fomo
    De wereld verandert razendsnel. Terecht wordt daar vaak aan toegevoegd dat de snelheid van de veranderingen alleen maar toeneemt. De techniek stemt nederig. Het is verleidelijk om als ondernemer op de AI-trein te springen om de boot niet te missen. Maar angst, ook AI fear of missing out, is een slechte raadgever. Deze angst is te overwinnen door een realistisch beeld te krijgen van de (on)mogelijkheden met AI voor jouw organisatie.

_____
Data Expo
Op de komende Data Expo gaat veel aandacht uit naar AI. Welke kansen en uitdagingen biedt kunstmatige intelligentie voor organisaties? In de Jaarbeurs kun je op woensdag 11 en donderdag 12 september essentiële kennis opdoen, technologische mogelijkheden verkennen en nuttige contacten leggen om nieuwe stappen voorwaarts te zetten. En dat niet alleen op het gebied van AI: een bezoek aan Data Expo helpt je om antwoorden te vinden op ál jouw datavraagstukken. Inschrijven als bezoeker is kosteloos en kan hier
_____

juni 11, 2024

Data Expo

Terug naar alle artikelen