Daarom zijn externe data zo waardevol
Om je concurrenten een stap voor te zijn, is het belangrijk verder te kijken dan alleen interne data. Externe B2B-data geven namelijk context aan interne gegevens en diepere inzichten in zowel je huidige als potentiële klanten. Op basis van die informatie kun je je bedrijf laten groeien. Deze 3 redenen maken externe data zo waardevol:
- Je komt erachter hoe jouw markt eruitziet. Met externe data zet je namelijk de sterke en zwakke punten in de context van de markt.
- Je brengt in kaart hoe je huidige klanten eruitzien. Door interne data te verrijken met externe data kom je achter de sterke en zwakke punten van je klanten.
- Je krijgt inzicht in hoe je potentiële klanten eruitzien. Door bijvoorbeeld websitebezoekers te analyseren, kom je erachter welke niet-klanten jouw site bezoeken en waarom ze (nog) niet converteren.
Maar welke soort externe data heeft nu echt toegevoegde waarde voor jouw analyses en modellen: openbare, zelf-verzamelde of die van commerciële aanbieders? Hieronder leggen we uit wat elke soort inhoudt en zetten we de voor- en nadelen op een rij.
1. Openbare data
Openbare data vind je bij allerlei instanties. Denk bijvoorbeeld aan het CBS en de overheid. Hun datasets kun je zonder kosten downloaden en gebruiken.
Voordelen:
- De datasets zijn gratis
- Je hebt grote hoeveelheden betrouwbare cijfers
Nadelen:
- Ze zijn regelmatig niet actueel, want ze worden minder vaak geüpdatet
- De data hebben vaak niet de juiste structuur om makkelijk te integreren met interne systemen. Daardoor kost de integratie veel tijd
2. Zelf-verzamelde data
Je kunt ook zelf openbare informatie verzamelen, bijvoorbeeld door het op een slimme manier uit te lezen (beter bekend als scrapen). Het gaat onder andere om data van nieuwswebsites en internetfora. Je haalt die gegevens binnen via API’s of scripts.
Voordelen:
- Het is een goedkope manier om aan externe data te komen
- De data geven nuttige context aan je interne data
Nadelen:
- Het kost veel tijd om de data te verzamelen
- Je hebt veel nadenkwerk, bijvoorbeeld over de formaten, licentievoorwaarden en geldende wetten en regels
3. Data van commerciële aanbieders
Er zijn diverse bedrijven die zelf data verzamelen en verrijken met zelf ontwikkelde data-intelligentie, via bijvoorbeeld machine learning en artificial intelligence. Deze verrijkte data bieden ze vervolgens aan. Het gaat dan bijvoorbeeld om inzichten over ontwikkelingen bij bedrijven, financiële informatie en bedrijfsprofielen.
Voordelen:
- De kwaliteit van de data is hoog en sluit precies aan bij waar jij behoefte aan hebt
- Je integreert de data heel makkelijk met je interne systemen, omdat de datasets daar geschikt voor zijn gemaakt
- Je hebt een grotere kans om inzichten te ontdekken die je concurrenten nog niet hebben
Nadelen:
- Het is in vergelijking met de andere datasoorten een vrij dure optie
- Je moet erop letten dat de data volledig zijn en bijdragen aan jouw doel
Meer weten?
Voor welke datasoort je ook kiest: als je externe data effectief combineert met interne data, ontdek je meer diepgaande, waardevolle inzichten. Zo kom je veel sneller achter kansen en risico’s, waardoor je je concurrenten voor blijft. Ben je op zoek naar voorbeelden van hoe je externe B2B-data als analist kunt toepassen? Check dan de website van Company.info.
Over Company.info
Company.info levert unieke, innovatieve B2B data aan data-analisten, data scientists en BI analisten in overeenstemming met de wet- en regelgeving. Dit zorgt voor meer diepgaande, waardevolle inzichten, waardoor B2B-organisaties hun omzet verhogen, activiteiten stroomlijnen en risico’s verminderen.