Zoeken...

Nederlands

English

Login exposanten

10-11 september 2025

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

Programma

New

Sprekers

Premium tickets

Over vorige edities

Recap

2024

Beursmagazine

2024

Praktische informatie

Plattegrond

Locatie & Openingstijden

Connect App

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Stand reserveren

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

Uitgelicht

6 Must-haves bij data governance

Interview: ‘Grote AI-dromen verwezenlijk je in kleine stapjes’

Contact Gratis ticket
10-11 september 2025 | Jaarbeurs Utrecht Gratis ticket Voor bezoekers

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

Programma

New

Sprekers

Premium tickets

Over vorige edities

Recap

2024

Beursmagazine

2024

Praktische informatie

Plattegrond

Locatie & Openingstijden

Connect App

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Stand reserveren

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

Uitgelicht

6 Must-haves bij data governance

Interview: ‘Grote AI-dromen verwezenlijk je in kleine stapjes’

Contact

Nederlands

Selecteer taal

English

Login exposanten

Gratis ticket
AI & Innovatie Big Data Platform

4 minuten lezen

Iedere dag is een leerdag

Als Director Data & Analytics bouwt Sander Kerstens dagelijks aan een toekomstbestendige dataorganisatie binnen Vanderlande. “Vanderlande is een technisch sterk bedrijf met een enorme drive om te innoveren.  Maar zonder goede data én de juiste mensen die ermee kunnen werken, kom je nergens.  Met een team van 100 centrale en decentrale data-experts wereldwijd brengen wij data tot leven en vertalen we het naar echte businesswaarde. Dat doen we organisatiebreed, van supply chain tot sales. Die afwisseling, het continu zoeken naar kansen en beter willen worden: dát maakt dat iedere dag een leerdag is.”

Iedere dag is een leerdag" height="56.5%" width="960" type="cover" height-mobile="66%" video="https://5688345.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/5688345/Data%20Expo/Data%20Expo%20Home%20-%202025/blogs/Afbeelding1.png" mute >

Interview

Sander Kerstens

Director Data & Analytics | Vanderlande


Vanderlande werd in 1949 opgericht als technisch handelsbedrijf en groeide uit tot wereldspeler in geautomatiseerde logistieke systemen. Met oplossingen voor bagageafhandeling op luchthavens, magazijnautomatisering en pakketlogistiek ondersteunt Vanderlande klanten als Amsterdam Airport Schiphol, Albert Heijn en DHL. Tijdens Data Expo 2025 geeft Sander waardevolle inzichten in hoe je een modern data-platform in een complexe, internationale organisatie inricht en inzet.

Datagedreven werken is niet nieuw
Net als veel andere organisaties werkt ook Vanderlande al jarenlang data-gedreven. Dat is geen recente ontwikkeling. Het grote verschil met vijf jaar geleden? Data wordt nu veel breder en slimmer verbonden – over applicaties heen. “Vroeger werd data vooral binnen de grenzen van één systeem geanalyseerd, zoals ERP, CRM of ticketing. Rapportages bleven vaak silo-gebaseerd”, zegt Kerstens. 

Zo’n tien jaar geleden zette Vanderlande al stappen om data uit de belangrijkste applicaties te bundelen in een centraal data warehouse. “IT beheerde en definieerde de logica, wat leidde tot waardevolle, maar statische inzichten. Met de adoptie van ons data platform, is dat veranderd. De focus ligt nu op flexibele, domein-gerichte samenwerking en dynamische datamodellen die over applicaties heen werken. Dat maakt data niet alleen toegankelijker, maar ook veel krachtiger als strategisch instrument”, voegt Kerstens toe.

Data die vooruitdenkt 
Waar het vijf jaar geleden vooral draaide om inzichten uit de ‘Big Five’ zoals ERP, HR en planning, is het speelveld nu veel breder. Tegenwoordig werken bedrijven met data uit tientallen systemen, soms wel vijftig. Die verbreding vraagt om een andere aanpak. “In plaats van één centraal data warehouse gericht op vaste use-cases zoals financiële rapportages of workforce management, werken we nu met een modulair data platform. Daarmee kunnen we sneller schakelen, flexibeler rapporteren en ad hoc vragen beantwoorden. Ook buiten de klassieke kaders”, aldus Kerstens. En met de komst van AI zet Vanderlande de volgende stap.

quote Waar we voorheen alleen antwoord gaven op bekende vragen, kunnen we nu ook proactief inzichten genereren op basis van patronen die we zelf nog niet kenden. Dat is het echte verschil tussen toen en nu: data die niet alleen terugkijkt, maar vooruitdenkt.” 

afbeeldingen 2

Het besef dat veranderen nodig is
De overstap van een traditioneel data warehouse naar een modern data platform begint met één cruciaal inzicht: je huidige setup voldoet niet meer. “Binnen Vanderlande groeide de ambitie om écht data-gedreven te werken. Sneller, slimmer, en inzicht-gestuurd. Maar ons bestaande data warehouse kon die ambities niet meer bijbenen”, vertelt Kerstens. Hoe ga je dan te werk?

Stap 1: Besef dat je moet veranderen.
Die realisatie vormde de aanleiding voor een strategisch data-initiatief binnen het bedrijf.

Stap 2: Ontwerp een visie én een route.
“Wat betekent het concreet om een data-gedreven organisatie te zijn? Hoe richt je governance in? Wat wordt je operating model? Welke waarde willen we leveren?” Die vragen stonden centraal in het programma dat volgde.

Stap 3: Van visie naar praktijk.
Kerstens: “Dan heb je een indrukwekkend strategisch programma op papier. Maar uiteindelijk moet je gaan implementeren. En dan begint het pas echt. Use-case voor use-case werd het platform opgebouwd, en werd de strategische ambitie business as usual.”

Leren door doen
“In de afgelopen 4,5 jaar zijn we erachter gekomen dat sommige ideeën in de praktijk anders uitpakken dan op papier bedacht”, vertelt Kerstens. “Zo was destijds de data mesh filosofie in opkomst. Dat sprak erg tot onze verbeelding. Maar, het vertalen van de filosofie naar de praktijk is  een zoektocht.” Juist die ervaring vindt hij waardevol. “We zijn nu op het punt dat we keuzes van toen durven heroverwegen. Dingen waar we lang aan vasthielden, laten we los in het belang van schaalbaarheid en praktische uitvoerbaarheid. En dat is waar eenvoud en effectiviteit samenkomen.”

Een mooie uitdaging
Een modern data platform bouwen vraagt om flinke investeringen: in mensen, cloud, licenties, governance en tooling. Maar hoe maak je die waarde tastbaar? “Investeringen in data zijn lastig te koppelen aan business resultaten, en de doorlooptijd is ook relatief lang. Dat zijn mooie uitdagingen”, vertelt Kerstens. “Strategische programma’s duren bij ons gemiddeld een jaar. Daarna moet iets business-as-usual worden. Maar in die tijd kan er zoveel gebeuren, hoe houd je het dataprogramma relevant, en hoe houd je stakeholders betrokken en enthousiast?”

Twee sporen, lange termijn
Waarom duurt zo’n traject dan lang? Omdat het in feite twee ontwikkelpaden zijn die parallel lopen. Enerzijds werk je aan het platform zelf – de basisfuncties. “We hebben bijvoorbeeld Natural Language Processing (NLP) gebaseerde functionaliteit aan het platform toegevoegd. Daarmee kunnen gebruikers in gewone taal met data producten interacteren. Dat maakt het platform ineens veel breder toegankelijk”, licht Kerstens toe. 

Tegelijkertijd ontsluit je stap voor stap meer databronnen. Kerstens: “In het begin heb je nog niks. Dus kies je vijf applicaties die strategisch belangrijk zijn, bijvoorbeeld voor supply chain planning of financiële consolidatie. Daarmee ben je de eerste twee jaar bezig, met vijftien tot twintig applicaties. Pas daarna kun je je richten op nieuwe domeinen, zoals learning analytics of sales forecasting.”

En dan is er nog de realiteit van constante verandering. “We schaffen nieuwe applicaties aan in hetzelfde tempo als we de oude ontsluiten,” zegt Kerstens. “Dan komt er weer een ESG-tool bij, of een bedrijfsovername die 25 nieuwe apps meebrengt. Het is nooit af.”

Een nooit eindigende reis
Wat vandaag cutting edge is, kan morgen alweer overbodig zijn. Die realiteit ervaart ook Vanderlande op zijn datareis. “Vier jaar geleden waren we nog helemaal niet met AI bezig”, zegt Kerstens. “AIOps voelde als iets uit een andere wereld. Inmiddels is het een integraal onderdeel van wat we doen. Je leert voortdurend bijstellen."

quote Je bouwt iets en een jaar later ben je het alweer aan het uitfaseren. Kill your darlings, want de wereld verandert razendsnel.”

Die snelheid vraagt om wendbaarheid. “We hebben geleerd het verschil te maken tussen wat core is en wat niet. De kern moet robuust en betrouwbaar zijn. Maar daaromheen wil je juist flexibel blijven, zodat je snel kunt meebewegen. Denk aan analysetechnieken, AI-modellen of visualisatie tools. Dat is het dynamische gedeelte.”

Tegelijkertijd worden security, privacy en compliance steeds belangrijker en complexer. Ook daar groeit de organisatie in mee. Het is echt een nooit eindigende reis. “We hebben nu een stevige, toekomstbestendige basis staan – iets waar we binnen Vanderlande nog lang de vruchten van gaan plukken. Een prachtig resultaat dat we samen hebben bereikt”, besluit Kerstens.

kronkel

Ontdek op Data Expo hoe eenvoud de sleutel werd in Vanderlande’s reis naar een krachtig enterprise data platform. Sander Kerstens, Director Data & Analytics, spreekt op donderdag 11 september van 11:45 tot 12:15 in lezingenzaal 3. Zorg dat je erbij bent en bestel je gratis tickets hier.

 


Hongerig naar meer data gerelateerde content? Schrijf je in!

 

juli 2, 2025

Sianie van Kouwen

Specializing in communications, I create clear, engaging content that resonates with both internal teams and external audiences. As a bilingual native, translation and localization come naturally to me. I have successfully — and with great enjoyment —helped global brands maintain an authentic and strong message across languages, and markets. My work is defined by attention to detail. Whether shaping a communication strategy, refining tone, or embracing my inner grammar enthusiast, I never compromise on quality. Ultimately, my goal is to create content that matters. Let's simplify where necessary, add an extra spark where it counts, and always look for ways to maximize the value and impact of each piece!

Terug naar alle artikelen