Zoeken...

Nederlands

English

Login exposanten

10-11 september 2025

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

Programma

New

Sprekers

Premium tickets

Over vorige edities

Recap

2024

Beursmagazine

2024

Praktische informatie

Plattegrond

Locatie & Openingstijden

Connect App

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Stand reserveren

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

6 Must-haves bij data governance

Interview: ‘Grote AI-dromen verwezenlijk je in kleine stapjes’

Contact Gratis ticket
10-11 september 2025 | Jaarbeurs Utrecht Gratis ticket Voor bezoekers

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

Programma

New

Sprekers

Premium tickets

Over vorige edities

Recap

2024

Beursmagazine

2024

Praktische informatie

Plattegrond

Locatie & Openingstijden

Connect App

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Stand reserveren

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

6 Must-haves bij data governance

Interview: ‘Grote AI-dromen verwezenlijk je in kleine stapjes’

Contact

Nederlands

Selecteer taal

English

Login exposanten

Gratis ticket
Customer Data Platform GX Software

2 minuten lezen

Levert een Customer Data Platform echt winst op?

Levert een Customer Data Platform echt winst op?" height="56.5%" width="960" type="cover" height-mobile="66%" video="https://5688345.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/5688345/ogz-theme-bigdata-expo-assets/video/sample.mp4" mute >

Branded content

GX Software

In de afgelopen jaren heeft het Customer Data Platform (CDP) een stevige positie veroverd binnen de Martech Stack. Het vermogen om een 360-graden klantprofiel op te bouwen en zo de juiste boodschap via het juiste kanaal te laten zien, spreekt veel bedrijven aan. Maar, er zijn ook zorgen ontstaan over het aantonen van de ROI van een CDP. Dit is, als je het ons vraagt, niet de schuld van het CDP zelf. Als SaaS-oplossing is een CDP immers afhankelijk van hoe het wordt ingezet, en dat is precies waar bedrijven vaak zoekende zijn. Wij komen regelmatig het onderstaande tegen;

  • De datakwaliteit binnen het bedrijf is onvoldoende, waardoor een CDP niet goed gevoed wordt.
  • Organisaties proberen te veel tegelijk te doen, waardoor de focus ontbreekt.
  • Integratietrajecten duren lang, waardoor een CDP niet optimaal kan worden ingezet.
  • Of het ontbreekt aan de juiste interne kennis.

Laten we eerst een stapje terugnemen. Wat is eigenlijk het nut van een CDP en hoe meet je dit? Hiervoor hanteren wij twee pijlers:

1. Operational efficiency 

De eerste is ‘operational efficiency’. Deze wordt nog weleens vergeten. Waar we snel geneigd zijn te kijken naar de daadwerkelijke euro’s die een CDP opbrengt, is het even belangrijk om te kijken naar de winst die behaald wordt binnen de organisatie na het inzetten van een CDP. Het is wel cruciaal om dit meetbaar te maken, zodat de cijfers daadwerkelijk betekenisvol zijn. Je kunt denken aan:

  • Snellere time-to-market
  • Vermindering van handmatige taken
  • Minder afhankelijkheid van IT/technische middelen
  • Tijdbesparing door proces- en workflow coördinatie
  • Verbeterde flexibiliteit en wendbaarheid om op de markt te reageren

2. Perfomance & revenue

Bij de tweede pijler richten we ons op de concrete cijfers en opbrengsten. Het is belangrijk om eerst inzicht te krijgen in de huidige cijfers en deze te vergelijken met de cijfers na de inzet van een CDP. Hierbij kun je denken aan:

  • Het vergelijken van de algemene conversie ratio voor en na inzet van een CDP
  • Het vergelijken van de abandoned baskets voor en na inzet van een CDP
  • Het vergelijken van de average order value voor en na doen van aanbevelingen via een CDP
  • Het besparen van advertentiebudget of het efficiënter inzetten van dit budget en behalen van hogere conversie

Werk vanuit KPI’s

Het opstellen en meetbaar maken van deze doelstellingen maakt het nut van een CDP duidelijker. Door te werken met SMART doelstellingen kun je zelfs nog een stap verder gaan: je zult ze sneller behalen en daarmee automatisch het nut van een CDP vergroten. Het is essentieel dat de volledige inrichting en inzet van het CDP wordt gekoppeld aan ten minste één van de doelstellingen. Wij maken gebruik van een KPI-framework om dit inzichtelijk te maken. Hiermee vergelijk je de gekozen projecten of use cases met de vastgestelde KPI's, zodat de onderbouwing van een project of use case voortkomt uit een KPI.

Bij GX helpen we organisaties om het maximale uit klantgegevens te halen met onze diverse diensten en oplossingen die tastbare resultaten opleveren. Als ervaren Customer Data Platform (CDP) consultancy partner ondersteunen we bij de onafhankelijke selectie, implementatie en activering van meerdere soorten CDP’s.   

augustus 27, 2024

Data Expo

Terug naar alle artikelen