MKB volgt grote bedrijven bij het creëren van waarde uit een datamodel
Een strategie opzetten waarbij data leidend zijn bij het nemen van strategische en operationele beslissingen, is niet altijd eenvoudig. Gegevens ophalen uit een ERP-systeem is doorgaans nog een relatief eenvoudige stap. De uitdagingen worden pas echt duidelijk wanneer data uit verschillende bronnen moeten worden gecombineerd. Het aantal databronnen dat zinvolle informatie kan geven voor het nemen van beslissingen, nam de afgelopen jaren snel toe. Denk aan productiedata, sensordata, meta-data, sociale media en klimaatgegevens, afhankelijk van de sector.”
Welke belangrijke veranderingen zie je in de markt?
“Metriqzz werkt vooral voor het midden- en kleinbedrijf met een omzet van 30 tot 800 miljoen euro en dan voornamelijk in de maakindustrie, transport & logistiek en de retailsector. De logistieke sector heeft van oudsher te maken met lage marges en veel concurrentie. Dan moet je heel scherp zijn. Dat kan ook, want met data en AI wordt het voorspellende karakter in de planningen steeds interessanter. De maakindustrie heeft vooral te maken met een toenemende complexiteit met data uit verschillende bedrijfsprocessen. Ook daar is de behoefte aan betrouwbare voorspellingen. Daarvoor moet je de juiste data kunnen uitlezen in het juiste bestandsformaat. Een klant van ons maakt heftrucks en wilde voor een nieuw model overschakelen op waterstofaandrijving. Er zitten wel 2500 sensoren in dat apparaat. Die genereren elke milliseconde data, maar in het MDF4-formaat, een bekend formaat uit de automotive industrie. Die data zijn daardoor niet gemakkelijk te gebruiken in algemene managementinformatiesystemen.
Je hoort veel verhalen van adviesbureaus die op een geweldige manier uitleggen wat ze allemaal op dat vlak gedaan hebben. Maar hoe begin je nou echt?”
"Dan gaat het echt om een klant bij de hand te nemen en in korte tijd kunnen laten zien wat mogelijk is met de data van het bedrijf. We konden die data uiteindelijk met Python scripting omzetten en er dashboards mee maken.”
“We zien verder dat bedrijven veel bezig zijn met verandering in hun bedrijfsmodel. Bedrijven die jarenlang machines verkopen, transformeren naar een dienstverlener. Dat wordt ook wel ‘Manufacturing as a Service’ genoemd. Dan zijn data over gebruik en de slijtage van de machines nodig voor het plannen van predictive maintenance [onderhoud op het optimale moment, red.]. De kracht zit in de combinatie van databronnen. Stel een bedrijf levert automatische toegangsdeuren, maar schakelt nu over naar een dienstenmodel waarbij het garandeert dat de deuren 365 dagen per jaar tussen 9.00 uur en 18.00 uur functioneren. Dan moet je precies weten welke onderdelen kapot kunnen gaan, weten hoeveel tijd nodig is voor vervanging en deze proactief inplannen. Dat kan niet zonder een goed datamodel.”
Hoe kunnen organisaties die verandering het best aanpakken?
“Het is belangrijk dat een organisatie overtuigd is van de noodzaak om te innoveren, waarbij ze een datastrategie hebben of die willen ontwikkelen. Dan moet snel – binnen twee tot vier weken – duidelijk worden hoe er met klantdata waarde kan worden geleverd. Wij doen zo’n proof of concept vaak met DOMO, maar ook met platforms van Databricks of Microsoft. De meeste bedrijven gaan na zo’n eerste stap door met de ontwikkeling. Praten is leuk, maar laten zien dat het werkt, met data van het bedrijf zelf, dat overtuigt.
Speelt AI een belangrijke rol in deze sectoren?
“Absoluut! In de dataplatforms waar wij mee werken, zitten veel AI-tools verwerkt. De hele ontwikkeling van AI-agents is heel interessant. Ze kunnen automatisch trends of dreigingen signaleren binnen complexe datastromen. Dat brengt bedrijven echt verder. De mogelijkheden zijn niet oneindig, maar die gaan op dit moment wel heel ver.
AI is dus geen doel op zich, maar een noodzakelijke ondersteuning van het nieuwe verdienmodel. Maar je moet wel eerst zorgen dat je een solide basis neerzet met een goed datamodel, voordat je AI toepast."
Wat is je doel om bezoekers van de Data Expo te bieden?
“Wij staan daar samen met onze leverancier DOMO. Wij willen de mensen laten zien wat je echt kunt met het DOMO Data Platform. Daarbij richten we ons met name toegespitst op de branches die ik net noemde. Grote bedrijven als Playstation, DHL, Unilever en L’Oréal werken er al mee, maar bij iets kleinere ondernemingen is het platform nog niet zo bekend. Succes bereiken met zo’n platform lukt echter alleen als de datakwaliteit en de datastructuur op orde zijn. Dat zullen we ze ook vertellen.”
Bezoek Metriqzz op stand #60. Hier laten ze je zien hoe AI Agents de manier waarop bedrijven met data werken volledig veranderen. Met praktijkvoorbeelden en concrete oplossingen die resultaat opleveren. Bestel je gratis tickets hier.
Hongerig naar meer data gerelateerde content? Schrijf je in!