Zoeken...

Nederlands

English

Login exposanten

10-11 september 2025

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

Programma

New

Sprekers

Premium tickets

Over vorige edities

Recap

2024

Beursmagazine

2024

Praktische informatie

Plattegrond

Locatie & Openingstijden

Connect App

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Stand reserveren

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

6 Must-haves bij data governance

Interview: ‘Grote AI-dromen verwezenlijk je in kleine stapjes’

Contact Gratis ticket
10-11 september 2025 | Jaarbeurs Utrecht Gratis ticket Voor bezoekers

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

Programma

New

Sprekers

Premium tickets

Over vorige edities

Recap

2024

Beursmagazine

2024

Praktische informatie

Plattegrond

Locatie & Openingstijden

Connect App

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Stand reserveren

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

6 Must-haves bij data governance

Interview: ‘Grote AI-dromen verwezenlijk je in kleine stapjes’

Contact

Nederlands

Selecteer taal

English

Login exposanten

Gratis ticket
AI & Innovatie Data Governance Data Observability

2 minuten lezen

Wie graait er in mijn cookietrommel?

Gepersonaliseerde advertenties, ik heb er een broertje dood aan, terwijl ik tien jaar geleden wel fan van het idee was. Het leek me wel fijn om niet langer als man van middelbare leeftijd advertenties voor luiers of inlegkruisjes te krijgen. Ook ben ik niet geïnteresseerd in dure auto’s of horloges. En all-inclusive reizen naar de zon lijken me ook niks.

Wie graait er in mijn cookietrommel?" height="56.5%" width="960" type="cover" height-mobile="66%" video="https://5688345.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/5688345/Data%20Expo/Blogs/DE25-blog-header-explainableAI.jpg" mute >

Maar om daarvan af te komen, moet ik onbekende bedrijven inzicht geven in alles wat me wèl interesseert. Door het plaatsen van cookies toe te staan geef ik toestemming mijn gangen op internet — zakelijk en privé — te laten volgen. Ik heb geen zicht op wat daarmee allemaal aan data worden verzameld, en ik heb geen idee wie of wat daar vervolgens mee wordt gedaan. Het doorspitten van paginalange, onnodig (en bewust) ingewikkelde gebruiksvoorwaarden op elke site behoort in ieder geval niet tot mijn interesses. Het enige dat ik merkte was dat ik reclame kreeg voor spullen of diensten die ik inmiddels al had besteld, soms nog tot weken of maanden daarna. Sindsdien blokkeer ik elk cookie dat ik maar kan blokkeren. 

Roep om Explainable AI
Maar stel dat ik beter inzicht zou krijgen in de mechanismen waarmee een advertentie op mijn scherm verschijnt? Welke data gaan naar wie en waarom? En hoe werkt het algoritme dat bepaalt welke advertentie ik zie? De roep om Explainable AI (XAI) klinkt in steeds meer sectoren. Medisch specialisten gebruikten als eerste AI voor beeldanalyse en daarna voor een second opinion bij het stellen van een diagnose. Al snel wilden zij weten hoe de algoritmen tot hun adviezen komen. Bij ethische vraagstukken is begrip van de stappen die een algoritme maakt, essentieel. Daarom is XAI ook onmisbaar voor de inzet van kunstmatige intelligentie bij politiewerk, juridisch onderzoek en fraudedetectie. Zonder uitleg houdt bewijsvoering geen stand voor de rechter. Maar ook in de luchtvaart is XAI belangrijk. Denk aan technici en piloten die willen weten hoe AI-systemen tot bepaalde aanbevelingen komen, bijvoorbeeld bij het testen van systemen in gesimuleerde omgevingen voordat ze operationeel worden ingezet. 

DE25-blog-afbeelding-explainableAI

Nog weinig licht in Black box 
Volle kracht vooruit dus voor XAI, zou je denken. Toch zitten er een paar addertjes onder het gras. AI uitlegbaar maken, vereist extra stappen in een toch al energievretend proces. Ook verhoogt uitlegbaarheid de complexiteit van AI-modellen, waardoor implementatie en onderhoud lastiger worden. Bovendien nemen de prestaties van modellen af naarmate ze groter en complexer worden. En dan zijn de populaire Large Language Models (LLM), waarop eigenlijk alle chatapps zijn gebaseerd, zogeheten black box-modellen waarbij transparantie creëren per definitie lastig is. Er zijn wel ontwikkelingen zoals LIME (Local Interpretable Model-agnostic Explanations) en SHAP (SHapley Additive exPlanations), maar de resultaten daarvan kom ik als consument nog niet tegen. Misschien stimuleert de Europese AI Act, met de strengere eisen aan transparantie, webbedrijven om XAI-methoden te integreren in hun LLM’s. Tot ik weet hoe de advertenties op mijn scherm komen, houd ik in ieder geval mijn cookietrommel dicht. 


kronkel

Hongerig naar meer data gerelateerde content? Schrijf je in!

 

juli 8, 2025

Thijs Doorenbosch

Elke organisatie barst van de kennis en is uniek door de eigen cultuur en interessante mensen. Dat geldt voor kennisinstellingen, gevestigde bedrijven, startups en scale-ups. Mijn ervaring is dat die mooie aspecten van de organisatie vaak vooral gezien worden binnen eigen teams of afdelingen en door een kleine groep klanten en andere betrokkenen. Maar hoe zorg je dat ook de wereld daarbuiten er enthousiast van wordt? Publicaties in de vorm van interviews, achtergrondartikelen of blogs scheppen vertrouwen in de organisatie bij externen en laten zien waar de expertise te vinden is. Intern creëren zulke publicaties een hechter ‘familiegevoel’ en trots op de eigen organisatie. Dit soort interessante verhalen vertellen aan een groter publiek – intern of extern – is al meer dan 30 jaar mijn passie.

Terug naar alle artikelen