Blog | Data Expo

5 manieren waarop externe B2B-data je bedrijf vooruit helpen

Geschreven door Data Expo | 18 juli 2024

1. Groeikansen identificeren met specifieke organisatiekenmerken

Door externe bedrijfskenmerken aan je analyses toe te voegen, krijg je een meer diepgaand en gedetailleerd inzicht in zowel de markt als je ideale klantprofiel. Daarmee help je de marketing- en salesafdeling nieuwe, kansrijke doelgroepen te vinden en gericht te benaderen. Denk bijvoorbeeld aan deze bedrijfskenmerken:

  • Bedrijfsactiviteiten
  • Locatie
  • Bedrijfsgrootte
  • Concernstructuur
  • Pandinformatie
  • Financiële prestaties

Een goed voorbeeld hiervan komt van Eneco. Zij weten precies welke bedrijven potentieel zonnepanelen willen afnemen. Voor hun markt- en klantonderzoek gebruiken ze namelijk de kenmerken locatie, dakoppervlakte, type dak en bouwjaar. Bedrijven met bijvoorbeeld een te klein of verkeerd dak sluiten ze uit van hun marketing- en salesactiviteiten, waardoor ze exact de goede doelgroep targeten. Zo is de doelgroep kleiner en de kans op nieuwe deals groter.

2. Fraude-indicatoren achterhalen met bedrijfsdata

Financiële dienstverleners, zoals verzekeraars, hebben een wettelijke plicht om fraude te voorkomen. Een van de manieren om frauduleuze handelingen op te sporen, is door te werken met fraude-indicatoren. In deze fraude-indicatoren krijg je inzicht via externe data:

  • Het bedrijfsadres op de website is anders dan het opgegeven adres bij de KvK
  • Het bedrijf heeft een vreemde combinatie van branchecodes (SBI-codes)
  • Het bedrijf heeft geen website
  • Er is alleen een financiële holding, zonder dat daar een werkmaatschappij aan verbonden is
  • De bestemming van het pand past niet bij de bedrijfsactiviteiten
  • Het bedrijf importeert of exporteert vanuit landen met een verhoogd risico om zaken mee te doen

Cijfers van het Verbond van Verzekeraars laten zien dat een actieve aanpak van verzekeringsfraude wel 82 miljoen euro per jaar scheelt. Het is dus zeker de moeite waard om hiervoor externe B2B-data in te zetten.

3. Strategische keuzes maken met realtime data

Voor beschikbare, up-to-date en realtime data is het internet een goudmijn. Met deze 3 bronnen en technieken kom je tot waardevolle inzichten:

  • Webcrawling. Met deze techniek spoor je markttrends en ontwikkelingen op.
  • Informatie uit nieuwsberichten. Op basis hiervan speel je in op veranderingen in de markt of bij klantaccounts.
  • Reviews. Hiermee kom je achter mogelijke productverbeteringen.

RoyalHaskoningDHV heeft hier een mooi voorbeeld van. In opdracht van het kabinet wilden ze het circulaire bedrijfsleven in Nederland in kaart brengen. Met behulp van webcrawling crawlden ze 135 keywords, van ‘zero waste’ tot ‘chemische recycling’. Daardoor kwamen ruim 100.000 circulaire bedrijven aan het licht, met als resultaat diepgaand inzicht in de ontwikkeling van de Nederlandse circulaire economie. Die inzichten gebruikt het kabinet als basis voor nieuw beleid.

4. Bedrijfsovername versoepelen met marktindicatoren

Is je organisatie zich aan het oriënteren op een bedrijfsovername? Dan wil je als eerste stap een profiel samenstellen van de ideale overnamekandidaat. Externe B2B-data zijn hier een heel geschikt hulpmiddel voor. Zo kun je bedrijven analyseren en in kaart brengen op basis van:

  • Branche
  • Financiële situatie
  • Krimp- en groei-indicatoren
  • Omvang in medewerkers en locaties
  • Hoe internationaal actief een bedrijf is
  • Vacatures
  • Specifieke keywords op bedrijfswebsites

Als je dit soort indicatoren helder hebt, weet je precies aan welke kenmerken jouw ideale overnamekandidaat moet voldoen. Dat maakt de zoektocht naar zo’n bedrijf een stuk gerichter en daarmee makkelijker.

5. Prognoses en voorspellingen doen

Voor toekomstvoorspellingen gebruik je een combinatie van interne data, zoals de huidige omzetwaarde van je klanten, en externe data met een voorspellende waarde. Goede voorbeelden hiervan zijn financiële kenmerken, vacaturedata en de ontwikkeling van het aantal medewerkers. Op basis van het klantprofiel en het gedrag van soortgelijke klanten kom je erachter wat het toekomstige gedrag is van (potentiële) klanten. Daarmee voorspel je bijvoorbeeld:

  • Wie je toekomstige klanten zijn
  • Welke klanten een grotere kans hebben op wanbetalen
  • Wat de (groei)potentie is van je bestaande en nieuwe klanten
  • Wat goede cross- en upsellmogelijkheden zijn en welke klanten hiervoor openstaan

Meer weten?

Voor welke toepassing je externe B2B-data ook inzet: je ontdekt altijd diepgaande, waardevolle inzichten. Zo kom je veel sneller achter groeikansen en risico’s, waardoor je je concurrenten voor blijft. Wil je als data- of BI-analist meer weten over de verschillende soorten externe data en hun voor- en nadelen? Check dan de website van Company.info

Over Company.info

Company.info levert unieke, innovatieve B2B data aan data-analisten, data scientists en BI analisten in overeenstemming met de wet- en regelgeving. Dit zorgt voor meer diepgaande, waardevolle inzichten, waardoor B2B-organisaties hun omzet verhogen, activiteiten stroomlijnen en risico’s verminderen.