Blog | Data Expo

AI anno 2025: van slimme rechterhand tot volwaardige collega

Geschreven door Sianie van Kouwen | 13 augustus 2025

“Waar generatieve AI vooral reageert op opdrachten, werkt Agentic AI proactief, context bewust en vaak zonder menselijke tussenkomst. Daarmee is AI niet langer een digitale buddy die wacht op input, maar een collega die zelf weet wat er moet gebeuren en dat ook uitvoert.”

Wat betekent dit voor de manier waarop we werken?

Een grote sprong voorwaarts
Waar het vorige Work Trend Index Annual Report (2024) nog gefocust was op de adoptie van AI op de werkvloer, hebben we het afgelopen jaar een enorme sprong gemaakt. Het is niet langer meer de vraag óf we AI gaan gebruiken, maar welke taken we aan de nieuwste AI agents toevertrouwen en wat dat betekent voor ons dagelijks werk.

Nieuwe AI, nieuwe organisatie 
Microsoft sprak met AI-native startups, wetenschappers en thought leaders om met elkaar te verkennen wat de introductie van AI agents betekent voor onze werkwereld. De uitkomst? Als reactie op de komst van AI transformeren bedrijven razendsnel. Inmiddels ontstaat zelfs een nieuw type organisatie: de Frontier Firm.

Pioniers die door slim gebruik te maken van intelligence on demand en hybride teams van mensen en AI agents, moeiteloos kunnen opschalen, ongelooflijk flexibel zijn en razendsnel waarde creëren. 

Drie kenmerken die Frontier Firms onderscheiden:

  1. Intelligence on demand: AI is overal en altijd beschikbaar, geïntegreerd in alle processen, als een digitale expert die je direct kan raadplegen.
  2. Hybride teams: Mensen en AI werken zij aan zij, zonder starre hiërarchie. AI agents zijn geen hulpmiddelen, maar actieve teamleden.
  3. Volledige workflow-automatisering: AI agents nemen complete taken uit handen, van klantenservice tot productontwikkeling. 

Wat doen Frontier Firms anders?
Frontier Firms gebruiken AI organisatiebreed, scoren hoog op AI maturity, zetten agents op een gerichte manier in, met de ambitie deze op grote schaal in hun processen te integreren. Tot slot zijn deze bedrijven ervan overtuigd dat AI een sleutelrol speelt in het maximaliseren van ROI. 

Hoewel slechts 10% van de respondenten werkt bij een organisatie die voldoet aan deze criteria, laten ze wel nu al zien wat mogelijk is: 77% zegt uitzonderlijk succes te behalen (tegenover 39% wereldwijd), 55% werkt productiever en ze zijn optimistischer over de toekomst. Bovendien maken zij zich veel minder zorgen over baanverlies door AI (21% vs. 43% wereldwijd).

Door menselijke creativiteit te combineren met de constante beschikbaarheid en precisie van autonome systemen creëren Frontier Firms een krachtig, strategisch concurrentievoordeel. Denk aan het koppelen van AI agents aan klantdata. In plaats van alleen analyses te genereren, voert AI direct acties uit, zoals het personaliseren van aanbiedingen of het plannen van follow-ups. Of, AI agents die voorraadniveaus beheren, marketingcampagnes plannen of productlanceringen coördineren zonder dat elke stap door een mens moet worden uitgevoerd. Dat scheelt tijd! En dat is fijn, want..

Echte productiviteitswinst
Eén van de grootste uitdagingen waar bedrijven vandaag mee worstelen is getting the work done. Ruim de helft van de leidinggevenden ziet de noodzaak om productiever te worden. Toch zitten werknemers vaak vast in volle agenda’s, een berg e-mails en constante afleidingen. Bovendien beperken onze werkdagen zich niet meer van 9 tot 5, maar beginnen ze eerder (‘even dat mailtje sturen voor het ontbijt’) en lopen ze door tot ver in de avond. Hier kan AI, en zeker Agentic AI, een wereld van verschil maken door routinetaken van begin tot einde over te nemen. Zo krijgen mensen ruimte om zich te concentreren op werk dat écht waarde toevoegt.

Van Plan naar realiteit
Agentic AI is niet iets van morgen. Ruim 80% van de leidinggevenden verwacht bijvoorbeeld dat AI agents binnen 12 tot 18 maanden onderdeel zullen uitmaken van hun AI strategie. De grote vraag is: hoe pak je dat slim aan? Microsoft onderscheidt drie duidelijke fases die je helpen deze stap te zetten:

  • AI als assistent: Iedereen gebruikt AI om sneller en slimmer te werken. Denk aan een marketeer die met AI teksten schrijft, een jurist die snel relevante documenten doorzoekt, of een analist die binnen een paar seconden rapporten laat samenstellen. AI ondersteunt als slimme hulp, maar de mens is in deze fase de opdrachtgever.
  • AI als digitale collega: AI agents voeren specifieke taken zelfstandig uit, maar nog steeds in opdracht van mensen. Bijvoorbeeld een klantenservicemedewerker die AI inzet om routinevragen automatisch af te handelen, zodat zij zich kunnen focussen op complexere cases. Of een salesmanager die AI gebruikt om automatisch follow-up e-mails te versturen, terwijl hij bepaalt welke leads prioriteit krijgen.
  • AI als autonome collega: AI werkt zelfstandig mee aan processen, neemt beslissingen binnen vastgestelde kaders en vraagt om menselijke goedkeuring wanneer nodig. Bijvoorbeeld, een AI agent die voorraadniveaus monitort, bestellingen plaatst en leveringen plant. Of een software development team dat een AI agent code laat schrijven en testen, waarna zij het eindresultaat beoordelen.

Belangrijke overwegingen
Bij elke grote transitie is scherpte cruciaal. Bepaal eerst waar AI direct impact maakt en waar menselijk inzicht, empathie en creativiteit nog wel even nodig blijven. 

“Zo staat er in het rapport een voorbeeld van een bedrijf dat AI vooral gebruikt voor het automatiseren van taken die onmisbaar zijn, maar op zichzelf weinig unieke waarde toevoegen. Daarnaast zien we bij Frontier Firms dat AI agents relatief vaker worden ingezet in marketing, interne communicatie en data science.”

De volgende stap is de juiste balans vinden tussen het aantal agents en de mensen die hen begeleiden — the human-agent ratio. Ook bepalen wie verantwoordelijk is voor het aansturen van agents is een aandachtspunt. Deze agent-boss zal agents bouwen, ze taken geven, en ervoor zorgen dat hun impact maximaal is. Tot slot zal ook de samenstelling van je teams veranderen. 

“Ongeveer een derde van de respondenten overweegt nu al AI workforce managers en AI agent specialisten aan te stellen om processen opnieuw te ontwerpen met AI en complexe taken te automatiseren.” 

Een keerpunt
Als er één ding zeker is, is het dat Agentic AI een keerpunt is in digitale transformatie. Waar generatieve AI hielp bij het verhogen van creativiteit en productiviteit, is deze nieuwe vorm van (autonome) AI tot veel meer in staat. Frontier Firms die daar nu al volop in investeren profiteren als pioniers van snellere doorlooptijden, hogere kwaliteit en meer wendbaarheid. 

Misschien is je meest productieve collega straks wel een AI agent die nooit koffie haalt, maar wel altijd klaarstaat om het werk te doen! 

Is jouw organisatie klaar voor Agentic AI? 



In deze blog staan een aantal kerninzichten van het Microsoft Work Trend Index Annual Report 2025. Het complete rapport vind je hier.