Zoeken...

Nederlands

English

Login exposanten

10-11 september 2025

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

Programma

New

Sprekers

Premium tickets

Over vorige edities

Recap

2024

Beursmagazine

2024

Praktische informatie

Plattegrond

Locatie & Openingstijden

Connect App

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Stand reserveren

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

6 Must-haves bij data governance

Interview: ‘Grote AI-dromen verwezenlijk je in kleine stapjes’

Contact Gratis ticket
10-11 september 2025 | Jaarbeurs Utrecht Gratis ticket Voor bezoekers

Voor bezoekers

Over deze editie

Over Data Expo

Exposantenlijst

Programma

New

Sprekers

Premium tickets

Over vorige edities

Recap

2024

Beursmagazine

2024

Praktische informatie

Plattegrond

Locatie & Openingstijden

Connect App

Samenwerkingen

Partners

Kennispartners

Klankbordgroep

Claim nu je gratis ticket

Kom naar Data Expo en maak jouw datadoelen waar.

Exposant worden

Exposant worden

Deelnemen aan de beurs

Exposant worden

Deelnamemogelijkheden

Partner worden

Lezing geven

Stand reserveren

Testimonials

Praktische informatie

Bezoekersprofiel

Contact de specialisten

Brochure aanvragen

Alle informatie over exposeren in één document.

Programma

Programma

Over deze editie

Programma

Sprekers

Lezing geven

Testimonial sprekers

Exposantenlijst Blog & Kennis

Blog & Kennis

Ontdek

Blog

Whitepaper & e-books

Uitgelicht

Data & AI Monitor 2025

2025 markeert de start van een nieuwe fase in AI-adoptie.

6 Must-haves bij data governance

Interview: ‘Grote AI-dromen verwezenlijk je in kleine stapjes’

Contact

Nederlands

Selecteer taal

English

Login exposanten

Gratis ticket
Customer Data Platform GX Software

2 minuten lezen

Starten met een Customer Data Platform: waar moet je op letten?

In ons eerste blog “Haal meer uit je klantdata met een Customer Data Platform” heb je kunnen lezen wat een Customer Data Platform (CDP) inhoudt en wat het voor organisaties kan betekenen.

Starten met een Customer Data Platform: waar moet je op letten?" height="56.5%" width="960" type="cover" height-mobile="66%" video="https://5688345.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/5688345/ogz-theme-bigdata-expo-assets/video/sample.mp4" mute >

Branded content

GX Software

Lees ook:  “Haal meer uit je klantdata met een Customer Data Platform”

Klanten hebben hoge verwachtingen en organisaties moeten tijdens de gehele klantreis in staat zijn om de best passende boodschap te communiceren. Vaak ervaren klanten via verschillende kanalen tegenstrijdige boodschappen. Traditionele marketingtechnologieën schieten tekort in het effectief herkennen en volgen van klanten over meerdere kanalen. De klantgegevens die je mag en kunt verzamelen zijn verspreid over diverse systemen en locaties. Hoe kun je dan toch alles samenbrengen? Een Customer Data Platform (CDP) biedt de oplossing. Het fungeert als een uniforme klantendatabase, toegankelijk voor activatietechnologieën zoals campagnemanagementplatforms en ESP's. Een CDP biedt een 360-graden klantbeeld, waardoor je als marketeer in real-time kunt handelen op basis van data uit de volledige klantreis.

Als je zou willen starten met de implementatie van een Customer Data Platform is het belangrijk om allereerst de digitale status van je organisatie te beoordelen. Hiervoor gebruiken we het 'Digital Maturity Model', een raamwerk dat de digitale volwassenheid van je organisatie inschat op basis van verschillende niveaus.

Digital Maturity Model

  1. Foundation; Op het fundamentele niveau gaat het om de basisactiviteiten. Denk aan een goede website met de juiste metadata, doordachte formulieren, geïntegreerd met CRM en analytics, waardoor je je eerste campagnes kunt opzetten.
  2. Optimalisatie; Zodra dit goed is opgezet, kun je aan optimalisatie gaan denken. Data wordt steeds meer gekoppeld, de juiste tags worden gebruikt, zo kun je continu de conversies verbeteren. Geleidelijk aan begin je ook andere kanalen te benutten.
  3. Engagement; Nu heb je de mogelijkheid om een goed beeld te krijgen van de individuele klant. Je kent inmiddels de interesses en aankoopgeschiedenis en je kunt hen persoonlijk benaderen. Met aanbiedingen, maar ook met servicemeldingen.
  4. Orchestratie; Wanneer je alle ins en outs van de klant kent – een '360-graden klantbeeld' – kun je de klantervaring orkestreren: op basis van voorspellende modellen ga je over naar echte 1-op-1 communicatie. Slimme algoritmen bepalen de volgende stap: welke content of propositie heeft je klant nu nodig? Ondersteund door berekeningen en voorzien van Next-Best-Actions.

Digital Maturity en de Klantreis

Het Digital Maturity Model is een nuttig hulpmiddel om te bepalen waar je organisatie staat in de digitale marketingontwikkeling en hoe je kunt verbeteren naar een volgende fase. Natuurlijk wil je snel volwassen worden, omdat je niet achter kunt blijven bij snelle ontwikkelingen. Je klant ontwikkelt zich ook. In de klantreis hebben ze steeds hogere verwachtingen. We gebruiken vaak het klantreismodel van Google, gekenmerkt door de fasen See, Think, Do en Care. Dit STDC-model is een bekend concept. Het wordt interessant wanneer we beide modellen – maturity model en STDC – koppelen. De beste manier om dit te doen is door een matrix te maken waarin we STDC op het maturity model plotten.

GP-Data-Expo-Blog-2-afbeelding

Key Takeaways

  • De maturity van je data is waarschijnlijk niet in elke fase van de klantreis hetzelfde. Dit biedt natuurlijke kansen voor snelle verbeteringen: kijk naar de fase waar je momenteel achterblijft. De architectuur in andere fasen zou goed genoeg moeten zijn om hier snel verbeteringen door te voeren.
  • Hoewel je maturity waarschijnlijk niet gelijk is in alle fasen, raden we aan deze zo evenwichtig mogelijk te houden. Op deze manier profiteer je van snelle verbeteringen zonder dure software aan te schaffen die je niet actief zult gebruiken.
  • De acties die in de matrix worden genoemd, zijn slechts voorbeelden. Gebruik ze ter inspiratie en wees creatief in het ondernemen van andere relevante acties om de klantreis te verbeteren.

Bij GX helpen we organisaties om het maximale uit klantgegevens te halen met onze diverse diensten en oplossingen die tastbare resultaten opleveren. Als ervaren Customer Data Platform (CDP) consultancy partner ondersteunen we bij de onafhankelijke selectie, implementatie en activering van meerdere soorten CDP’s.  

augustus 14, 2024

Data Expo

Terug naar alle artikelen