De afgelopen vier jaar heeft het gebruik van data een enorme impuls gekregen. De toegenomen verwachtingen van de consument spelen daarin een belangrijke rol, vertelt projectmanager Mark Kok op de stand van GX Software, gespecialiseerd in data services. “Er is veel gebeurd de afgelopen jaren; van volledig thuiswerken tot de afhankelijkheid van webshops en groei van digitale kanalen. Als consument zijn we in korte tijd veel capabeler en veeleisender geworden”.
Dit bracht de ontwikkeling van digitale platforms in een stroomversnelling, waarbij het slim inzetten van data een heel belangrijke rol speelt. Data heeft een centrale rol ingenomen in bedrijfsprocessen. En hoewel het verdwijnen van third-party cookies al lange tijd in de lucht hangt, is één ding zeker, vindt Kok: “Bedrijven moeten proactiever worden in het verzamelen en beheren van hun eigen data. Iedere interactie met je klant of doelgroep levert relevante inzichten op. Een conversie leidt misschien niet direct tot een aankoop of contactmoment, maar zou dat in de toekomst wel kunnen doen als je er slimme modellen op loslaat.” Deze verschuiving in denken wordt aangewakkerd door de onzekere toekomst van third-party cookies. Door het verzamelen en inzetten van first-party data kunnen bedrijven beter inspelen op de behoeften van hun klanten en relevantere boodschappen overbrengen, op het juiste moment. “Een Customer Data Platform (CDP) kan in deze behoefte voorzien”, zegt Kok.
Voor organisaties is het steeds belangrijker om te weten met welke klanten en leveranciers ze eigenlijk zakendoen. Onder andere banken, accountants en advocatenkantoren zijn vanwege de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) al jaren verplicht onderzoek te doen naar signalen die naar fraude en witwassen wijzen. Hiervoor gebruiken ze data, zoal die van Company.info. “We zien dat steeds meer bedrijven die niet Wwft-plichtig zijn, ook deze onderzoeken uitvoeren, bijvoorbeeld om imagoschade te voorkomen”, zegt Stefan van Vliet, senior accountmanager bij Company.info. Het bedrijf verzamelt informatie uit verschillende databronnen en vult die aan met zelfontwikkelde data-intelligentie via machine learning en artificial intelligence. “We kunnen bijvoorbeeld met trendanalyses zien of een bedrijf mogelijk gaat groeien of krimpen. Neem een bedrijf dat van een eenmanszaak groeit naar meerdere werknemers. Het verhuist naar een groter pand en opent een tweede vestiging. Daar kun je trends uithalen.” Van Vliet verwacht daar de komende jaren nog veel meer van door de inzet van kunstmatige intelligentie.
De meer traditioneel gemechaniseerde sectoren zoals de maak- en voedselindustrie gebruiken van oudsher al veel data bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Jelle Melis, directeur Business Development, Cloud Data Platform en IoT van TMC stelt dat in de jaren 90 ook al op basis van modellen werd voorspeld wat het juiste moment is om onderhoud aan een machine te doen (predictive maintenance). Die modellen waren gebaseerd op gemiddelden. Nu werken de modellen met actuele gegevens zoals de draaiuren van de machines. “Je ziet dat de wereld van OT (operationele technologie) en IT steeds dichter naar elkaar groeien. Doordat meer data beschikbaar komen, kunnen er makkelijker betere beslissingen worden genomen. En als machines de benodigde data niet zelf kunnen leveren, plaatsen we extra sensoren, waar we die gegevens wel uit kunnen aflezen.” Hij laat op de stand een video zien van een machine die de positie en vorm van worteltjes en aardappelen op een lopende band scant en zo razendsnel bepaalt hoe een robot ze optimaal in stukjes hakt.
Op de DataExpo-stand van iamsara.io demonstreert Tim Botter wat er kan gebeuren als kunstmatige intelligentie, spraak- en videotechnologie bij elkaar komen. Het bedrijf maakt ‘VideoTwins’ voor bedrijven. De baas van een grote multinational kan daarmee bijvoorbeeld een nieuwe medewerker heel persoonlijk toespreken tijdens het onboardingsproces. De VideoTwin, die haast niet te onderscheiden is van een echte video-opname van de baas, spreekt lipsynchroon en met de juiste mimiek de naam van nieuwe medewerker uit en vertelt een aantal belangrijke zaken over de onderneming. En dat kan de VideoTwin in meer dan veertig verschillende talen. iamsara.io is een spin-out van Botters’ videobedrijf Summit Media en de naam SARA is dan ook een afkorting van Summit Avatar Resources Applications. “Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft tegenwoordig een chatbot op zijn site. Wij vinden zo’n avatar niet zo persoonlijk en verbeteren dat door er een gezicht van een echte werknemer aan te geven. Je kunt met de VideoTwin praten zoals je tegen een mens zou praten in een videogesprek. De ervaring van de gebruiker kan nog verder verbeteren als de techniek achter de videochatbots slimmer wordt. Wij denken dat we hier een grote groep blij mee kunnen maken.”
Organisaties verschillen echter enorm wat betreft de fase van digitalisering waarin ze zitten, constateert Paul Damen van Rockfeather. Bijvoorbeeld bij het nemen van strategische beslissingen: “Als ze de data al op orde hebben, kijken ze met data-analyse nu nog vaak terug. Voorspellende modellen zijn echt een volgende stap op de ladder. AI en advanced forecasting kunnen bedrijven heel goed helpen om toekomstig gedrag en marktontwikkelingen te voorspellen.”
De afgelopen tijd is een aantal nieuwe regels over het gebruik van data en de inzet van kunstmatige intelligentie van kracht geworden, zoals de Digital Governance Act (DGA), de Digital Services Act (DSA), de Digital Markets Act (DMA), de Network and Information Security Act (NIS2) en de Artificial Intelligence Act (AI Act). Volgend jaar komt daar nog de Data Act bij. De regelgeving stelt duidelijker grenzen aan wat er mag met data en toepassingen die er gebruik van maken.
Toch zien de exposanten die aan het woord zijn gekomen, de nieuwe regelgeving niet als een belemmering voor de ontwikkeling van datagedreven technologie. Kok van GX Software: “De overschakeling van third-party data naar first-party data is ook al een gevolg van veranderende regelgeving. Uiteraard moet je daarbij de privacyregels in acht nemen en geen gegevens opslaan zonder toestemming. Dat is erg belangrijk, maar het is ook allemaal goed te doen.” De privacywet AVG (GDPR) is een factor om rekening mee te houden, beaamt ook Damen van Rockfeather. “Het is een onderdeel van het werk, maar het zorgt er niet voor dat dingen opeens heel anders worden.” “We volgen de ontwikkeling van wet- en regelgeving nauwlettend en zien het als onze taak klanten te waarschuwen en advies te geven aan hun juristen”, besluit Melis van TMC.