De CDP-markt groeit snel, met meer dan 150 leveranciers die verschillende oplossingen bieden. Ieder Customer Data Platform heeft eigen unieke functies. Dit maakt het voor organisaties vaak lastig om het juiste CDP te kiezen. Het is belangrijk om de verschillen tussen de CDP's te begrijpen, zodat je het beste platform kunt selecteren.
Wat is een Customer Data Platform?
Allereerst, wat is een Customer Data Platform precies? Stel je een gecentraliseerde hub voor die al je klantgegevens uit verschillende bronnen verzamelt, samenbrengt en analyseert. Dat is wat een CDP doet. Het fungeert als een uniforme klantendatabase en biedt een (real-time) 360-graden beeld van elke individuele klant. Welke marketeer wil dat nu niet? Beschouw het als één enkele bron van waarheid voor alle klantgegevens, zodat je niet meer hoeft te jongleren met gegevens die verspreid zijn over verschillende platforms.
Het CDP landschap kun je op allerlei manier indelen. Er zijn verschillende leveranciers met verschillende oplossingen.
Drie cruciale stappen voor het kiezen van een Customer Data Platform
Met al deze verschillende CDP-oplossingen in gedachten is het belangrijk om het juiste CDP voor jouw organisatie te kiezen. Deze drie stappen helpen je bij het maken van de juiste keuze:
Bij GX helpen we organisaties om het maximale uit klantgegevens te halen met onze diverse diensten en oplossingen die tastbare resultaten opleveren. Als ervaren Customer Data Platform (CDP) consultancy partner ondersteunen we bij de onafhankelijke selectie, implementatie en activering van meerdere soorten CDP’s.