Klanten hebben hoge verwachtingen en organisaties moeten tijdens de gehele klantreis in staat zijn om de best passende boodschap te communiceren. Vaak ervaren klanten via verschillende kanalen tegenstrijdige boodschappen. Traditionele marketingtechnologieën schieten tekort in het effectief herkennen en volgen van klanten over meerdere kanalen. De klantgegevens die je mag en kunt verzamelen zijn verspreid over diverse systemen en locaties. Hoe kun je dan toch alles samenbrengen? Een Customer Data Platform (CDP) biedt de oplossing. Het fungeert als een uniforme klantendatabase, toegankelijk voor activatietechnologieën zoals campagnemanagementplatforms en ESP's. Een CDP biedt een 360-graden klantbeeld, waardoor je als marketeer in real-time kunt handelen op basis van data uit de volledige klantreis.
Als je zou willen starten met de implementatie van een Customer Data Platform is het belangrijk om allereerst de digitale status van je organisatie te beoordelen. Hiervoor gebruiken we het 'Digital Maturity Model', een raamwerk dat de digitale volwassenheid van je organisatie inschat op basis van verschillende niveaus.
Digital Maturity Model
Digital Maturity en de Klantreis
Het Digital Maturity Model is een nuttig hulpmiddel om te bepalen waar je organisatie staat in de digitale marketingontwikkeling en hoe je kunt verbeteren naar een volgende fase. Natuurlijk wil je snel volwassen worden, omdat je niet achter kunt blijven bij snelle ontwikkelingen. Je klant ontwikkelt zich ook. In de klantreis hebben ze steeds hogere verwachtingen. We gebruiken vaak het klantreismodel van Google, gekenmerkt door de fasen See, Think, Do en Care. Dit STDC-model is een bekend concept. Het wordt interessant wanneer we beide modellen – maturity model en STDC – koppelen. De beste manier om dit te doen is door een matrix te maken waarin we STDC op het maturity model plotten.
Key Takeaways
Bij GX helpen we organisaties om het maximale uit klantgegevens te halen met onze diverse diensten en oplossingen die tastbare resultaten opleveren. Als ervaren Customer Data Platform (CDP) consultancy partner ondersteunen we bij de onafhankelijke selectie, implementatie en activering van meerdere soorten CDP’s.